사용자 선호도 기반 인터랙티브 팝업북 시스템

Interactive Popup Book System Based on User Preference

  • 이정숙 (성신여자대학교 전산학과) ;
  • 변혜원 (성신여자대학교 전산학과)
  • 발행 : 2008.02.13

초록

최근에 사용자의 상호작용에 따라 내용이 변하는 인터랙티브 콘텐츠는 컴퓨터 그래픽스 및 멀티미디어 분야에서 사람들에게 널리 각광 받고 있다. 그런데, 기존의 책이라는 미디어는 고정된 내용을 일방적으로 전달하는 지루한 측면이 있어서, 책 속의 주인공이 되어 직접 참여하고 싶어하는 요즘의 컴퓨터 세대 아이들의 욕구를 충족시키는 데에는 한계가 있다. 이러한 점에 착안하여, 본 논문에서는 팝업북을 매개체로 컴퓨터 속 동화 애니메이션을 사용자가 직접 제어하는 인터랙티브 팝업북 시스템을 제안한다. 이 시스템은 기존의 팝업북이 가지고 있는 선형적인 스토리를 인터랙티브 스토리텔링으로 변환하는 스토리 그래프를 제시하고, 그래프상의 다양한 경로를 따라서 인터랙티브 스토리를 완성한다. 사용자가 친숙하고 흥미로운 상호작용을 경험할 수 있도록 물리적 인터페이스로서 특수제작한 팝업북 인터페이스와 윈드 블로잉 인터페이스를 제시하고 사용자 반응을 조사한다. 또한, 완성된 인터랙티브 스토리 그래프상의 다양한 경로에 대한 사용자 선호도를 조사하여 과도한 인터랙션을 제거함으로써, 인터랙티브 팝업북 시스템에 연령별, 특성별, 사용자 선호도 개념을 도입한다.

Recently popular media, book, has problems to satisfy a child who wants to be a character in a story, because it just transmits fixed story. Therefore, many people are interested in interactive contents that are changed variously by user's acting in multimedia division. This paper introduces an interactive pop-up book system that can control a story of book by interesting interactivity. This system suggests a special story graph that transforms a linear architecture story to a interactive story by traversing diverse node We focus to make a special pop-up book interface and wind blowing interface for physical environments to have interesting and familiar user interaction, and to conclude by user studies. We also investigated user preference for various interactive story paths, so we can excluded unnecessary stories and surveyed to compare before the excluding and after. Finally, story paths that user prefers are introduced in the Interactive Popup Book System.

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