Workload Assessment of Driver Conversation while Driving
운전자 대화 여부 인식을 통한 운전부하 측정
- Yoon, Dae-Sub (Telematics/USN Research Division, ETRI) ;
- Choi, Jong-Woo (Telematics/USN Research Division, ETRI) ;
- Kim, Hyun-Suk (Telematics/USN Research Division, ETRI) ;
- Roh, Yong-Wan (School of Information and Communication Eng., Sungkyunkwan University) ;
- Hong, Kwang-Seok (School of Information and Communication Eng., Sungkyunkwan University)
- 윤대섭 (한국전자통신연구원 텔레매틱스.USN연구단) ;
- 최종우 (한국전자통신연구원 텔레매틱스.USN연구단) ;
- 김현숙 (한국전자통신연구원 텔레매틱스.USN연구단) ;
- 노용완 (성균관대학교 정보통신공학부) ;
- 홍광석 (성균관대학교 정보통신공학부)
- Published : 2008.02.13
Abstract
Drivers need to process dynamic stimulus in real - time with full attention from Telematics environment. However, as the information technology revolution brings more and more data into vehicles, all of it competing for the drivers' attention, the development of automated assistance for driver information processing becomes increasingly import ant. There for e, drivers' workload is very essential factor for safety driving in Telematics environment. In this paper, we have discussed driver distraction caused by driver conversation while driving and proposed voice activity detection algorithm for measuring driver workload. Finally, we show how voice activity detection system works for measuring driver workload.
텔레매틱스환경에서 운전자는 외부로부터 들어오는 정보와 같은 외부 자극에 대해서 능동적으로 처리 할 수 있어야 한다. 그러나 최근 정보기기의 발전으로 운전자가 운전 중에 처리하여야 하는 정보의 양은 급격하게 늘어났고, 운전자의 정보처리 능력을 초과한 운전부하의 과부하로 인한 교통사고를 야기시키기도 한다. 특히 운전 중 핸드폰의 사용이나 동승자와의 지속적인 대화는 운전자의 인지처리 능력을 저하시키고 운전부하를 과부하로 만드는 경향이 있어 지양되어야 한다. 본 논문에서는 운전 중에 운전자 대화가 운전자에게 미치는 영향에 대하여 논의하고 운전자의 대화여부에 따른 운전부하 측정을 위해 필요한 운전자 대화 여부 판단 알고리즘에 대해 제안하고 구현된 시스템을 이용하여 운전부하를 측정하는 방법에 대해 논의 하고자 한다.