정밀안전진단자료를 활용한 기존 교량의 내구성 현황분석

Condition Survey on Durability of Existing Bridges Based on the Results of In-depth Inspection

  • 김규선 (한국시설안전공단, 교량실) ;
  • 김훈겸 (충북대학교, 토목공학과) ;
  • 이상철 (한국시설안전공단, 교량실) ;
  • 김승진 (한국시설안전공단, 건축실)
  • 발행 : 2008.04.24

초록

본 연구에서는 한국시설안전공단에서 최근 12년 동안 실시한 297개 교량의 정밀안전진단 결과 중 내구성 평가결과를 토대로 콘크리트 부재의 내구성 현황을 분석하였다. 내구성의 중요 인자인 중성화 깊이와 염화물 함유량의 경우 주변 환경 및 교량 부재별로 비교 검토하였으며, 특히 중성화 현황 분석에서는 중성화 진행정도를 단순회귀분석(simple regression analysis)통하여 분석하였다. 주변 환경에 따른 중성화속도계수의 분석결과 도심지는 5.41로, 해상교량 3.89, 하천교량 1.91에 비해 중성화 진행속도가 빠른 것으로 나타났다. 주변 환경에 따른 평균 전염화물량의 경우 해상교량이 육상교량의 4.7배로 분석되었고, 부재별 평균 염화물량은 상부구조(슬래브)가 0.709 $kg/m^3$, 교각이 0.565 $kg/m^3$, 교대가 0.455 $kg/m^3$ 로 상부구조가 하부구조에 비해서 크게 조사되었다.

A series of the field inspection and the test have been performed on 297 existing bridges, in order to evaluate the bridges since 1995. In this study, based on the test results of the in-depth inspection, the identification of the extent of the chloride content and the incidence of the carbonation depth was conducted, and construction age and member type, environment condition were considered in this analysis. According to simple regression of the tested carbonation depth, the carbonation rate coefficient of the bridges in metropolises was estimated 5.41 and greater than 3.89 and 1.91 in case of marine condition and etc respectively. After measuring chloride content in concrete member, it was concluded that the chloride content of the bridges in marine condition was 4.7 times greater than the others. Especially, slabs had the most highly chloride content and it was estimated 0.709 $kg/m^3$

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