Analysis of course descriptions in similar departments for training Call-Center professionals

콜센터 전문 인력양성 관련학과 개설 교과목 분석

  • Published : 2008.05.01

Abstract

Nowadays, first objectives of business activity is to develop competitive power by means of satisfying customer's needs. So, it is necessary to educate and train personnel in call-center in order to develop their job ability and latent ability. Especially departments of call-marketing or tele-marketing in domestic university have established for support of professionals had systematic and professional abilities In this paper, we analyze curricula in university for training call-center. Also, we analyze important subjects in similar departments of university and course descriptions based on educational objectives in college and university.

오늘날 기업 활동의 최우선적인 목표는 제품이나 서비스의 품질 개선으로 다양한 고객의 욕구를 충족시켜 경쟁력을 키우는 것이라고 할 수 있다. 이에 따라 콜센터에서의 업무처리 능력 향상과 잠재능력의 개발을 위한 교육 및 훈련이 필수적이다. 특히 체계적이고 전문적인 능력을 갖춘 콜센터 전문 인력의 원활한 수급을 위하여 국내 대학에 콜마케팅학과, 텔레마케팅학과 등 관련학과들의 신설이 이어지고 있다. 본 논문에서는 콜센터 직무수행에 요구되는 교육내용으로 대학의 교과과정이 적합하게 구성되었는가를 분석한다. 아울러 대학의 관련학과에 개설된 교육과정에서 비중있게 다뤄지는 교과목들과 2년제 학과와 4년제 학과들의 교육목표에 따른 개설교과목들을 분석한다.

Keywords