A study on the System Process of Production pipeline of 3D animation

3D Animation 제작 파이프라인 연구 - 국내 소규모 3D애니메이션 제작을 중심으로 -

  • 양성수 (용인송담대학 문화창작예술학부)
  • Published : 2008.05.01

Abstract

Manufacturing process of large-scale 3D computer animation is becoming sophistication, ramification because of development of manufacturing technique and extravagant budget. Form of manufacturing pipeline has been variously changed to production type, manufacturing scale, manufacturing form. But it is time that renewed discussion is needed because change and development for the organization is insufficient in small manufacturing company. The project aims to try to help understanding for manufacturing pipeline of internal small-scale 3D animation and to find a plan of organization for internal small-scale production of the real situation. Organization model and methodology of manufacturing pipeline of small manufacturing company is not absolute because it is enough possible to be changed to inclination of the project and its environment. People must fully understand the purpose for organization of manufacturing pipeline of 3D computer animation and it must be organized to the situation for small-scale production so that every worker in production can share the information perfectly.

대규모 3D 컴퓨터애니메이션의 제작공정은 제작기술의 발전과 예산의 대규모화로 인해 그 구조가 더욱 복잡화, 세분화, 되고 있으며, 프로덕션타입, 제작규모, 제작방식과 같은 유형에 따라 제작 파이프라인의 형태가 다양하게 변화되고 있다. 하지만, 소규모 제작업체에서는 제작 파이프라인의 개념과 그 구성에 대한 변화와 발전이 미비하여 이에 대한 재조명이 필요할 때이다. 이러한 연구의 배경을 주목하여 본 연구는 국내 소규모 3D애니메이션의 제작 파이프라인에 대한 이해를 돕고, 소규모 국내 프로덕션 실정에 맞는 3D애니메이션 제작 파이프라인의 구성 방안을 모색 하고자하는데 그 목적을 가진다. 본 연구에서 제시하는 소규모 3D애니메이션의 제작 파이프라인 구성 모델과 방법론은 프로젝트의 성향이나 주변 환경에 따라 충분히 변화 가능한 것이기 때문에 절대적인 것만은 아니며, 3D 컴퓨터애니메이션 제작 파이프라인의 구성을 위해서는 그 목적을 충분히 이해하고, 프로덕션내의 작업자간의 정보의 공유가 충분히 이루어질 수 있도록 소규모 프로덕션의 환경을 고려하여 상황에 맞추어 구성 할 수 있는 방법이 될 것이라고 생각한다.

Keywords