The Plan to Improve Creativity through Producing Motion Image based on Modified ASSURE Model

수정된 ASSURE 모델 기반 영상제작을 통한 창의성 신장 방안

  • Published : 2008.05.01

Abstract

The purpose of this study is to design and apply that teaching and learning methodology of motion image based on modified ASSURE model to improve creativity the competitive power of an information oriented society. To accomplish the end of this study, the following procedure and methods were performed. After the theoretical consideration about education visual image and creativity, we get to the bottom the connection of them. In the result of that, it designed plans for teaching and learning applied by modified ASSURE model. And it had larger efficiency to apply a creativity develop learning model when it spread out teaching and learning process to produce motion image. The main points of the result and the meaning are as follows. Firstly, in the light of the result of this study, student's creativity were enhanced to a large extent as applying this study. It appeared that the average of performance improved from 30.18 to 37.44. Such difference was t=-14.39 (p<0.05), which is a meaningful difference in terms of statistics. Secondly, it laid the foundations for being cultural prosumer as applying this study. Additionally, it anticipated that all the students join in this study become leader group in the age of digital media.

본 연구는 지식정보화 사회의 경쟁력인 창의성을 기르기 위하여 수정된 ASSURE 모델을 기반으로 한 영상제작 활동 교수 학습 과정을 설계하고 적용하는 데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 절차와 방법을 수행하였다. 먼저 영상매체 교육과 창의성 교육에 대하여 이론적 고찰을 한 후, 이 둘의 관계를 규명 해보고 그 결과로 수정된 ASSURE 모델을 적용한 교수 학습과정을 설계하였다. 그리고 영상제작 활동 교수 학습과정 전개 시 창의성 계발학습 모형을 적용하여 수업의 효과성을 높였다. 본 연구 결과 및 의의는 다음과 같다. 첫째, 영상제작활동 교수학습과정 적용의 결과 학생들의 창의적 성향이 신장되었다. 적용 전에 이던 것이 적용 후에는 로 나타났으며 통계적으로는 t=(p<0.05)의 유의미한 차이가 있다. 둘째, 영상제작 활동 교수학습 과정 적용을 통하여 문화적 프로슈머의 발판을 마련하였다. 덧붙여서 본 연구를 함께 한 모든 학생이 디지털미디어 시대의 리더그룹으로 성장하기를 기대해 본다.

Keywords