Components of On-line based Edutainment Contents

온라인 에듀테인먼트콘텐츠의 구성요소

  • 안성혜 (상명대학교 만화.애니메이션학부) ;
  • 송수미 (상명대학교 만화.애니메이션학부)
  • Published : 2008.05.01

Abstract

There is necessity to make theoretical structure through systematize pre-production process of edutainment contents to apply edutainment to university curriculum. This purpose to draw components of edutainment contents to make pre-production process of it. It is drew 4 component of on-line based edutainment contents-education, fun, interaction, visualization. Through this research, I expect to present design methodology, the way of transmitting learning information and verification standard of the educational effects of edutainment contents.

에듀테인먼트를 대학교육과정에 적용하기 위해서는 에듀테인먼트콘텐츠의 개발 프로세스 및 에듀테인먼트콘텐츠의 설계 방법론, 효율적인 정보전달 방법, 교육효과를 검증하기 위한 방법 등을 구체적으로 제시하여 학문적인 체계를 갖출 필요성이 있다. 본 논문은 이를 위한 선행연구로서 온라인 에듀테인먼트콘텐츠의 구성요소를 교육적 요소, 재미요소, 인터랙션 요소, 시각화 요소의 네 가지 방향으로 도출하였다. 그 결과 에듀테인먼트콘텐츠의 설계 시 고려해야할 기준 및 분석의 틀을 제시할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords