Analysis of the material transportation under water-depth variation scenario at pier-bridge of Busan New-port

부산신항 연결잔교부의 해저수심변화 시나리오에 의한 물질수송량 해석

  • Lee, Young-Bok (Meitec Engineering Co., Ltd.) ;
  • Ryu, Seung-Woo (Dept. of ocean Engineering, Pukyong National University) ;
  • Ryu, Cheong-Ro (Dept. of ocean Engineering, Pukyong National University) ;
  • Tawaret, Attapon (Research Center for Ocean Industrial Development, Pukyong National University) ;
  • Yoon, Han-Sam (Research Center for Ocean Industrial Development, Pukyong National University)
  • 이영복 ((주)메이텍엔지니어링) ;
  • 류승우 (부경대학교 해양공학과) ;
  • 류청로 (부경대학교 해양공학과) ;
  • ;
  • 윤한삼 (부경대학교 해양산업개발연구소)
  • Published : 2008.05.22

Abstract

This study analyzes the characteristics of material transportation between Busan new-port and Nakdong river estuary. Measurements of water temperate, salinity, turbidity, and tide is also analyzed to determine the characteristics of sea water and described the tidal current between two regions. For the purpose of indicating characteristics of tidal current numerical modeling is used. From the observed results, the total volume transport of sea water calculations revealed $184.71m^3/sec$ and residual volume transport was $(+)59.74m^3/sec$ during the 1st field measurement, and the total volume transport was $331.15m^3/sec$ and residual volume transport was $(-)28.88m^3/sec$ during the 2nd. The numerical simulation for three different topography cases are calculated. The results are summarized as follows: 1) The volume of material transportation about $0.7\sim18.4%$ is decreased as the depth of Busan new-port decrease (10 m). 2) The volume of material transportation about $3.5\sim21.9%$ is increased, as channel(water depth is 5 m) constructed to the Nakdong river estuary direction.

본 연구에서는 부산신항과 낙동강 하구역의 접점인 연결잔교를 통해 소통되는 해수의 수리적인 특성을 파악하고 현장관측결과와 수치모형실험을 통해 연결잔교부를 통한 물질수송특성을 파악하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 현장조사를 통한 해수수송량 관측결과는 1차 관측기간 동안 단위시간당 해수수송량은 $184.71m^3/sce$이고, 잔차해수수송량은 $59.74m^3/sec$로 신항만에서 낙동강 하구역 방향으로 유출되었다. 또한 2차 관측기간 동안 단위시간당 해수수송량은 $331.15m^3/sec$이고, 잔차해수수송량은 $28.88m^3/sec$로 낙동강 하구역에서 신항만 방향으로 유출되었다. 연결잔교 주변의 수심변화를 고려한 3가지 시나리오의 수치모의 결과에서 신항만 지역에 항내매몰로 수심이 저감된 경우에는 약 $0.7\sim18.4%$ 물질수송량이 저감하게 되며, 해수소통 향상을 위해 낙동강 하구역 지역에 수로준설(수심 5m 가정)을 할 경우 약 $3.5\sim21.9%$의 물질수송량이 증가하였다.

Keywords