Design of a Variable-Length Instruction for the Effective Usability Instruction in 3D Graphics Processor

3D 그래픽 프로세서에서 효율적인 명령어를 위한 가변길이 명령어 설계

  • 김우영 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이보행 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이광엽 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 곽재창 (서경대학교 컴퓨터 과학과)
  • Published : 2008.05.30

Abstract

Recently, Khronos institude OpenGL ES 2.0 API for support Shader 3.0 model that can possible variable graphic processing. For this reason, the mobile device have need of supporting processor for a shader 3.0 model. We should extend instruction's length to support OpenGL ES 2.0 API, so we need more memory size. In this paper, we propose a new instruction form that adopted variable length and unit instruction architecture. This proposed instruction architecture that support to Shader 3.0 model has consist of 32bit unit instructions up to 4 which can be combined for embellishing each other. Therefore, it can execute flexible instruction combination and reduce waste of instruction fields.

최근 OpenGL ES 2.0이 개정됨에 따라 모바일 기기에 Shader 3.0모델을 지원 가능한 프로세서가 요구된다. 이 쉐이더 3.0 모델의 지원과 관련하여 명령어의 길이의 증가가 필요하고, 이는 메모리 용량의 증가를 초래한다. 본 논문에서는 가변길이 구조와 유닛구조를 채택한 새로운 명령어 구조를 제안한다. 이 명령어 구조는 쉐이더 3.0 모델을 지원하고 명령어 필드 낭비를 줄일 수 있도록 최대 4개의 32비트 유닛 명령어가 가변적으로 조합되어 수행된다.

Keywords