Development of a Design Program for Construction of Final Closure

호안끝물막이 설계프로그램 설계프로그램(F/C DIC Ver 2.0) 개발

  • 전태명 (대림산업(주) 기술연구소) ;
  • 남궁돈 (대림산업(주) 토목설계팀) ;
  • 송치용 (대림산업(주) 기술연구소) ;
  • 이종성 (대림산업(주) 기술연구소)
  • Published : 2008.05.22

Abstract

In case of constructing final closure in sea having big tide variation, the velocity in gap and the seepage velocity under the revet are faster because of inner and outer water level difference of the revet. Thus, the rubbles for final closure lose and the original ground is scoured by piping. There are several difficulties from the view of construction efficiency and safety. This study finds hydraulic phenomena in final closing construction area, develops a program for final closing simulation, minimizes the error during design and construction, and supports the engineering capacity for efficient and safe construction. The existing design method for final closure only considers the flow in gap, but the developed program considers the seepage in revet and flow in closure gap. This developed program chooses the suitable rock size for final closing design and establishes the proper method for final closing construction.

본 연구는 매립공사를 위한 호안 끝물막이 시공에서 최종 물막이 구간의 유속 예측 및 적정 사석규격 및 시공방안을 설계하기 위한 방안을 수립하고자 실시하였다. 호안의 끝물막이 구간과 호안 제체를 통한 해수의 유출입량을 산정하고, 끝물막이 구간의 유속에 저항하기 위한 적정 사석규격의 선정과 점축식과 점고식 시공법중 수리학적으로 유리한 시공방법을 시공일자별 및 시공단계별로 결정 할 수 있게 함에 따라 효율적인 끝물막이 구간의 설계 및 시공관리를 가능하게 하였다. 본 연구에서는 2001년에 대림산업에서 개발된 프로그램을 업그레이드 하여 보다 사용자가 프로그램을 통하여 쉽게 결과값을 사용하고 분석할 수 있도록 하였다. 그 일환으로 User Interface 업그레이드와 아울러 엘셀 호환 및 도움말 기능 등을 추가하였다. 또한 배수갑문 이외에 중소규모 현장에서 적용되는 배수관거를 모의할 수 있도록 기능을 추가하였다. 이밖에 결과값들을 프로그램 자체에서 분석하여 그래프화 하거나 데이터화 하도록 하여 별도의 결과 분석 없이 결과값을 사용할 수 있도록 하였다.

Keywords