Controlling Horseshoe Vortex by the Leading-Edge Chamfer Groove in a Generic Wing-Body Junction

일반적인 블레이드 형상에서의 앞전 모서리 홈에 의한 말굽와류 제어

  • 조종재 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 최병익 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 김재민 (부산대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 김귀순 (부산대학교 항공우주공학과)
  • Published : 2008.11.13

Abstract

The aerodynamic losses so attributed to the endwall - usually termed secondary flow losses or secondary losses - can be as high as 30$\sim$50% of the total aerodynamic losses in a blade or stator row. Inlet guide vanes, with lower total turning and higher convergence ratios, will have smaller secondary losses, amounting to as much as 20% of total loss for an inlet stator row. These are important part for improving a turbine efficiency. The present study deals with a leading edge chamfer groove on a wing-body to investigate the vortex generation and characteristics of a horseshoe vortex with the installed height, and depth of the groove. The current study is investigated with $FLUENT^{TM}$.

터빈 익렬 내에서 발생하는 2차유동은 터빈 익렬에서 전체 공기역학적 손실의 30$\sim$50%, 입구 스테이터에서는 약 20%를 차지하며 터빈 효율 향상에 있어 개선해야 될 중요한 부분으로 인식되고 있다. 본 논문에서는 블레이드 앞전에 모서리 홈을 만들어 홈의 높이 및 깊이 등의 형상 변수를 변화시켜가면서 말굽와류의 발생 영역 및 강도의 감쇄 특성 및 구조에 대해 상용코드인 $FLUENT^{TM}$를 이용하여 수치해석적인 방법으로 연구하였다.

Keywords