Parametric Study on Trapezoidal Section in Curved Box Girder Bridge Including Distortional Warping

제형 단면을 갖는 곡선 박스거더교량의 뒴 뒤틀림 특성에 대한 매개변수 연구

  • Nguyen Van, Ban (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.) ;
  • Kim, Sung-Nam (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.) ;
  • Kim, Seung-Jun (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.) ;
  • Kang, Young-Jong (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.)
  • Published : 2007.02.22

Abstract

Although just developed in recent years, curved box girder has widely used in modern highway system due to their load resistance capacity as well as aesthetic considerations. According to recent literature reviews on curved box girder designs, distortional load was not considered as much as it deserves to be. In practice, the effect of distortional force is very small in straight bridge systems but yet unknown how it is in curved bridge systems. For the reason, this paper will show an extensive parametric study on distortional behavior. Based on Dabrowski formulas, using finite element method, various bridges were investigated. In this study, following parameters will be included: span length, curvature radius, section height, section width, and internal section angle (web slope). From the obtained results, some initial geometric parameters are proposed for curved box girder bridges.

최근에 빠른 발전을 이루고 있기는 하나, 하중 저항 계수나 미관효과 면에서 박스 거더를 고속도로 분야에 폭넓게 사용하고 있는 실정이다. 최근의 박스 거더 설계를 기반으로 살펴보면 뒤틀림 하중은 그다지 고려되지 않았다. 특히 직선교에서는 뒤틀림 하중의 효과가 작지만 곡선에서는 어떻게 작용하는지 조차 알려진 것이 없었다. 그러한 이유에서 이 연구는 뒤틀림 거동에 미치는 주요한 변수들에 대해 다루었다. 그리고 유한요소법을 사용하는 Dabrowski formula를 바탕으로 하여 다양한 변수의 교량에 대해 연구하였다. 이 연구에서는 다음과 같은 변수들이 사용된다. : 지간장, 곡률반경, 단면높이, 단면폭, 그리고 내부단면각(internal section angle) 연구된 결과로부터 적당한 초기 기하형상에 대한 변수들을 구할 수 있을 것이다.

Keywords