Performance Design of a Dual Mode Ramjet Engine

초음속에서 극초음속까지 비행을 위한 이중모드 램제트엔진의 성능 설계

  • 최세영 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 염효원 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김선경 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 성홍계 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 변종렬 (국방과학연구소 1본부 5부) ;
  • 윤현걸 (국방과학연구소 1본부 5부)
  • Published : 2007.11.22

Abstract

Performance of a dual mode ramjet engine based on the sensitivity analysis of design parameters (the gap between cowl and inlet spike and combustor length) was analyzed from the view points of aerodynamics and thermodynamics. A dual mode engine performing from supersonic to hypersonic (Mach no. 2 to 6) was designed in a proposed flight envelop. The design method and result were comparable to the results of the previous study, Hyperion RLV, and the CFD calculation.

가상 비행 임무를 충족하기 위한 이중모드 램제트엔진의 성능과 성능영향인자 (카울과 흡입구의 간격, 연소실 길이)에 대한 성능 민감도를 공기 및 열역학적 관점에서 분석하였다. 하나의 엔진으로 초음속에서 극초음속(마하두 2에서 6)까지 비행 가능한 엔진 모델을 설정하고, 램제트모드와 스크램제트모드에서 엔진 각부의 작동상태에 따른 모멘텀 변화를 분석하여 엔진의 성능설계를 수행하였다. 본 연구의 결과를 수치해석 결과와 선행연구(Hyperion RLV) 결과와 비교하여 검증을 수행하였다.

Keywords