시장환경을 고려한 건설기업의 중장기 기업전략 평가모델 연구

Modeling Approach for Long-Term Corporate Strategies of Construction Firms Considering Key Market Driving Factors

  • 박희대 (연세대학교 토목공학과) ;
  • 한승헌 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 김두연 (연세대학교 토목공학과)
  • 발행 : 2007.11.09

초록

국내건설시장의 성장 한계에 따른 경쟁 심화와 해외건설시장의 개방 및 호황에 따른 글로벌 경쟁 속에서 국내건설기업들은 급격하게 변하는 국내외 시장변화 상황에 대응하기 위해서 국내건설시장 수주 전략과 해외건설시장의 진입 확대 및 대규모 프로젝트 창출 등 변신을 위해 기업차원의 방안을 모색하고 있다. 이는 결국 건설기업들이 국내외의 중장기적인 건설시장의 변화를 예측하고 경쟁력을 확보하기 위한 대응방안을 수립하는 것이 기업생존의 중요한 관건임을 의미한다. 본 연구에서는 국내외 시장 및 제도 등 외부 환경의 변화에 따른 건설기업의 대응방안을 모색하고, 시간의 흐름에 따른 전략의 효과를 예측하기 위해 건설기업의 내부적 역량과 전략, 정부 및 국내외 시장 등 외부 환경의 핵심 영향인자를 도출하고, 영향인자 들의 인과지도 작성을 통해 각 인자들의 영향관계와 도출될 수 있는 전략 및 그 효과를 분석할 수 있는 평가모델의 구축방법론을 정립하고자 한다. 본 연구의 결과는 향후 시스템다이내믹스 시뮬레이션을 통한 정량적 분석모델 구축에 있어 기본 프레임워크 자료로 활용될 것이며, 급변하는 건설환경 속에서 건설기업이 수립하는 전략의 향후 효과를 미리 예측해 봄으로써 기업차원에서 효과적인 신규 전략을 수립할 수 있는 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

With intensive competition due to the limited growth of the domestic construction market volume and the opening and construction boom of international construction market, construction firms register to grope strategy of enterprise dimension for improvement such as entry extension of domestic construction market order corporate strategy and international construction market. In this research, influence factors of corporate strategy are extracted and their interrelationships are presented in the domain of change of external environment with the internal and external market system, construction enterprise's internal capacity and corporate strategy, government and the internal and external market. The result of this research will be used for quantitative analysis through system dynamics simulation and basic data of model effectiveness verification through actuality domestic construction enterprise's case study, and can be used to basic data of new corporate strategy establishment because construction enterprise forecasts effect hereafter establishing corporate strategy in construction environment that change rapidly.

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