교육시설물의 효율적 유지관리 체계정립을 위한 분류 기준연구

A Study on Classification Standard for Efficient Maintenance System of Educational Facilities

  • 발행 : 2007.11.09

초록

정부에서는 2001년 5월에 실무적용을 위한 ${\lceil}$건설정보분류체계 구축을 위한 연구${\rfloor}$ 를 추진하여 대${\cdot}$중분류 등을 제시하였고, 그 결과 '통합건설정보분류체계 적용기준'을 건설교통부 공고로 2001년 8월에 발표하였다. 그러나 구축된 '통합건설정보분류체계'는 건설공사에서 실무활용이 미흡한실정이다. 일반적인 시설물과는 다르게 교육시설물의 경우 적용기준이 혼재되어있는 문제가 이다. 더욱이 2005년부터 교육시설물에 BTL 민간투자 사업이 시행되면서 유지관리시업무기준이나 비용계상에 대한 기준을 '통합건설정보분류체계 적용기준'에 적용할 경우 경계를 명확하게 하기 어려운 실정이다. 따라서 본 연구는 기존의 유지관리 비용분석으로 사용되었던 공종(Work)중심의 시설물 유지관리를 분석하고 이를 보완하기위해 공간(Space), 부위(Element)중심 유지관리 분석을 하여, 효율적인 유지관리 체계정립을 위한 분류의 기준을 제안하였다.

Korean Government conducted "a research for establishing the integrated construction information classification system" and suggested the classification system for the first and second level in terms of the complexity in May, 2001. The Ministry of Construction and Transportation announced a standard of the integrated construction information classification system using previous research in August, 2001. Since 2005, many BTL projects have been constructed for the educational facility. However, there is mixed official standard of the system for the educational facility. Moreover, it is difficult for the SPC to use the current "integrated construction information classification system", since the item in the educational facility cannot be easily located in the current system. Thus, this research suggests an efficient maintenance system for the educational facility. Two classification systems, space-oriented and element-oriented systems, are suggested to increase efficiency of the classification system.

키워드