Analysis of the Current Situation about the Computer Education of Commercial High School placing empasis on Gwang-Ju city area

상업계 고등학교 컴퓨터 교육에 관한 현황분석(광주광역시 중심)

  • 안주영 (조선대학교 교육대학원)
  • Published : 2007.06.01

Abstract

The method of distributing some questionnaires to the total 4 schools in the area of Gwang-ju city and then collect them later has been used in this study. By using the coefficient of Cronbach's alpha for the collected data, the trust rate of the method of questionnaires have been verified. In conclusion it's been analized that there are disparities in 'computer education course, professor lesson, possibility of computer use, teaching obstacles, self development of teachers, choice and organization of the computer education contents' according to the general situation of the teachers who charge computer education sand there are also disparities in 'goal of computer education, computer curriculum related learning activity, computer curriculum related learning satisfaction, practical use of computer facility, interested contents of students, other lessons besides regular education course' according to the general situation of the students who receive computer education in commercial high school.

급변하는 지식기반 정보화 사회에서는 근대사회의 합리적 공간인 학교가 디지털 공간의 기능적 효과로 파생된 시대적 흐름에 편승하기 위해 혁신적 변화를 추구하지 않을 수 없게 됨으로써, 상업계 고등학교 컴퓨터 교육은 현실적이고 교육 패러다임의 특성에 맞도록 교육을 해야 한다. 본 논문에서는 광주광역시 상업계고등학교 총 4개교의 컴퓨터 교과를 담당하는 교사 및 컴퓨터 교육을 받는 학생을 대상으로 컴퓨터 교육의 현황을 설문조사를 통하여 SPSS프로그램을 사용하여 교차분석인 $X^2$과 빈도분석을 산출하여 상업계고등학교 컴퓨터 교육이 지식기반 정보화 사회에서 원하는 교육이 이루어지고 있는지에 대한 최적화된 양질의 컴퓨터 교육을 수행할 수 있도록 시스템개선의 기초자료로 활용할 수 있도록 하는데 목표를 두고 있다.

Keywords