SARMAP을 이용한 해상표류물체 위치예측 시뮬레이션

Simulation for Forecasting the Location of Drifting Objects at Sea Using SARMAP

  • 김중일 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 이한나 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 김광수 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Kim, Jung-Il (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Han-Na (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Kwang-Soo (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2007.05.31

초록

목포 부근 해상에서 표류물체의 위치를 예측하기 위하여, 해상에서의 수색구조를 위한 유용한 시뮬레이션 도구들 중의 하나인 SARMAP에 풍향풍속 및 조류와 같은 자연 요소의 입력 자료를 적용하여 시뮬레이션을 수행하였다. SARMAP 에서 이용된 조류의 계산자료와 관측자료를 비교하면 SARMAP 의 계산 조류는 관측 조류와 잘 일치하였다. 2006년 7월 대흑산도 주변 해상에서 일어난 해양사고의 사례와 관련하여, 목포해양경찰서의 SAR 모델로써 시뮬레이션한 표류물체의 위치와 SARMAP로써 시뮬레이션한 위치간의 차이는 약 20 마일로 나타났다.

In order to forecast the location of drifting objects at sea around Mokpo, Korea, the simulations were conducted with the input data of natural factors such as direction and force of wind and tidal current using SARMAP which is one of useful simulation tools for search and rescue at sea. Comparing the observed data with the calculated data of tidal currents used in SARMAP, the calculated tidal currents of SARMAP were in good agreement with the observed tidal currents. With regard to the case of marine casualties which occurred at sea around Daeheuksan-Do in July, 2006, the difference between the location of drifting body simulated by SAR model of Mokpo District Coast Guard and the location simulated by SARMAP was found to be about 20 nautical miles.

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