An Empirical Estimation on Contributions of Education Level to Economic Growth by

한국의 교육이 경제성장에 미친 영향 분석;내생성장모형과 $1975{\sim}'04$년간 자료를 이용하여

  • Published : 2006.12.20

Abstract

The main theme of this paper was to investigate the role of education as a source of economic growth in Korea. In this study, first, the objective mode was built by extending neoclassical Solow growth theory. Second, the capital deepening typical of an endogenous economic per-capita growth model was developed empirically for seven East-Asian economies as for the medium term, during $1975{\sim}2004$. And then we found the meaning of coefficients of growth factors, direct relative contribution of each input to per-capita growth in seven East-Asian countries, relative indirect contribution of education to per-capita growth in Korea, accounting for difference due to accumulation in Korea. The indirect relative contributions of secondary and higher education and R&D to per-capita growth change the results somewhat. Secondary education is still the largest single contributor 83.6 percent of predicted growth is due to secondary school enrollment in Korea. Primary education comes second with 37.5 percent and followed by higher education at -52.9 percent. Physical investment gives 62.3 percent and unimproved raw labor contributes only -1.4 percent.

본 연구는 지난 30년간(1975년${\sim}$2004년) 한국의 경제성장과정에서 교육부문별(초등 ${\cdot}$ 중등 ${\cdot}$ 고등교육) 역할을 추정하는 데 주목적이 있다. 본 연구방법은 첫째, 신고전학파 Solow의 외생적 경제성장이론을 접목한 Cobb-Douglas 모형을 확장하여 1인당 경제성장 추정을 위한 내생성장모형을 제시하였다. 둘째, 자료 한계를 극복하기 위하여 동 아시아 7개국 자료를 바탕으로 시계열 및 횡단면 자료를 블록으로 구축하여 앞의 내생성장모형을 이용하여 pooling방법으로 1인당 경제성장에 물적자본, 단순노동력, 인적자본, 지적자본(R&D), 초기년도의 기술수준 등의 기여분을 추정하였다. 이러한 각 생산요소의 직접적인 추정결과로부터 각 요소간(고등교육, 중등교육, 지적자본) 상호작용으로 인한 간접적인 기여분을 재 추정하여 보정된 결과를 제시하였다. 1975년${\sim}$2004년간 한국의 경제성장 과정에서 인적자본요소 중 중등교육의 역할이 가장 큰 87.0%, 물적자본이 39.6%, 초등교육이 6.6%, R&D자본이 24.1%를 보였으며 중등교육과 R&D자본에 간접적으로 기여한 대학교육이 -53.9%, 지식 ${\cdot}$ 정보기반사회의 의미가 감소한 단순노동력은 -1.4%, 기술추격을 가능케 하는 1975년도 초기기술수준이 -3.0%의 추정결과를 보여주고 있다.

Keywords