한국수학교육학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korea Society of Mathematical Education Conference)
- 한국수학교육학회 2006년도 제11회 국제수학영재교육세미나프로시딩
- /
- Pages.133-148
- /
- 2006
수학영재의 수학교과에 대한 정의적 특성에 관한 연구
A Study on the affective variables of gifted students in mathematics
- Kang Soon-Ja (Chonnam National University) ;
- Kim Yong-Gu (Chonnam National University) ;
- Jung In-Chul (Chonnam National University) ;
- Lim Geun-Kwang (Gwangju Dong Elementary School)
- 발행 : 2006.04.01
초록
영재들의 학습 효과를 위해서는 학생들이 지적으로 준비가 갖추어졌다할지라도, 학생들의 지적 능력을 활성화하고 적극적인 학습 행동으로 동력화해야 한다. 이를 위해서는 수학교과에 대한 정의적 특성을 강조하지 않을 수 없다. 본 연구에서는 수학영재학생들의 수학교과에 대한 자아개념, 태도, 흥미, 수학불안, 학습습관과 같은 수학교과에 대한 정의적 특성들을 분석하였다.
Although gifted students are well ready in the perspective of intelligence, in order to make their Beaming highly effective, it is necessary to revitalize their intellectual abilities and progress it into proactive learning behaviour. It is requisite to stress on the affective variables for achieving this. This study examined and analyzed affective variables for the subject mathematics on self-concept toward mathematics, attitude, interest, mathematical anxiety, and learning habits.
키워드