Analysis on distant learning of Science Education Center for the gifted from the perspective of affective variables

과학영재교육원의 원격교육 프로그램에 관한 정의적 측면의 분석

  • Published : 2006.04.01

Abstract

As for the education for the gifted, distant teaming and intense teaming are going side by side presently This study investigated the aspects of affective variables for the distant learning which is provided to the gifted during the semester. Especially we examined how the gifted finish the given tasks by observing energy and persistence in solving problems, and the interactions between students & students and between teachers & students for the science education for the gifted. Further, we also examined how teacher leads the gifted, and the level of satisfaction as well as obstacles for the distant teaming.

영재교육 운영의 방법으로 원격교육과 집중교육이 병행해서 실시되고 있는데, 학기 중에 운영되는 원격교육 프로그램의 정의적 측면을 분석해보았다. 과학영재교육원의 수학 분과 수업 형태를 중심으로 과제 집착력 및 교사와 학생, 학생과 학생 사이의 상호작용을 관찰하여 영재학생들이 원격수업을 어떻게 자기의 것으로 동기화하며 문제를 해결해나가는지 알아보고, 교사가 학생들을 이끌어주며 네트워크를 형성하는 원격 상황에 대해 학생의 만족도 및 문제점은 어떠한지 살펴보았다.

Keywords