A Study on the Value of U-Book Design in the Immediate and Ultimate Viewpoints

즉시와 항상적인 관점에서의 U-북디자인 가치 연구

  • Published : 2006.11.10

Abstract

Today, the Publishing world goes to meet 'U-Publishing' which means the time of 'Ubiquitous Publishing 'in the Latin language. The concept of book evolves into the concept of U-Book beyond the concept of e-book from the concept of paper media book of the past Although the concept of book changes according to the times and media, there are design values which is changing and which isn't changing. We can regard these points of views as the immediate and the ultimate value. The immediate value means the values of the present time which explains the sprit of the time, and the ultimate value means what will not change beyond the time in spite of the difference of media which delivers design. This paper deals with the design of U-book concept which has been appear since 2n5 from the standpoint of the immediate and the ultimate value.

현재 출판계는 'U-출판', 라틴어로는 '유비쿼터스(Ubiquitous)출판' 시대를 맞이하였다. 책의 개념이 전통적인 종이책(paper media book) 개념에서, e-북 개념을 넘어 U-북 개념으로 발전하고 있다. 그러나 시대에 따라 매체에 따라 책의 개념이 바뀌어도 변하는 디자인적 가치와 변하지 않은 디자인적인 가치가 있다. 이러한 관점을 즉시(the immediate)와 항상적(the ultimate)가치라고 할 수 있다. 즉시(the immediate)는 시대정신을 표현하는 현시대의 가치를 의미하고, 항상적인 가치는 디자인을 전달하는 매체의 차이에도 불구하고 시대를 초월하여 변하지 않는 것을 의미한다. 본 연구에서는 2005년부터 시작된 U-북 개념의 디자인을 즉시와 항상적인 가치의 관점에서 연구하고자 한다.

Keywords