Promotion Strategy for the Korean Tourism Industry

동북아시대 한국관광산업 진흥전략에 관한 연구

  • Published : 2006.11.10

Abstract

Recently the Northeast Asia region, which includes Korea, China and Japan, has become one of the top three regions for trade and, therefore, is being recognized as a new hub for the global economy. Meanwhile, tourism not only improves the economy, but also enhances mutual understanding through interchange and has cultural functions such as that of the sharing of human values for a bright future. In addition, the promotion of the tourism industry will not only ensure Korea of becoming a hub for the Northeast Asia economy, but it can be a win-win plan that contributes in forming a future Northeast Asian community achieved through peace and prosperity based on the social and cultural connections within the region. Taking the above into consideration, there is a need to carefully scrutinize the status of tourism in Northeast Asia for the management of the future of Korea.

최근 한국(韓國) 중국(中國) 일본(日本)을 중심으로 하는 동북아(東北亞) 지역(地域)이 세계(世界) 3대(大) 교역권(交易圈)의 하나로 부상(浮上)하면서 관광분야에서도 동북아지역이 21세기 관광의 주요 목적지로 부상하고 있다. 특히 중국의 관광산업에 대한 약진으로 동북아 지역은 관광에 대한 경쟁이 더욱 격심하게 진행되고 있다. 한국의 관광산업이 이러한 관광경쟁에서 성공하기 위하여는 이러한 동북아 각국의 경쟁구도를 파악하여 비즈니스 차원에서 접근할 필요가 있다. 즉 떠오르는 동북아 관광시장 전체의 경쟁상황을 고려한 거시적인 개발 전략이 필요하며 개별적 관광프로젝트의 진행보다는 복합적 관광클러스터 전략으로 추진되어야 하고 혁신적 사고의 관광소프트의 개발과 관광경영능력의 확보가 요구된다. 이러한 관광산업의 촉진전략은 동북아 경제중심지 확보 뿐 아니라 동북아 지역 내 사회문화적 공감대 형성을 통해 평화와 번영의 동북아 미래 공동체 형성에 기여할 수 있는 윈-윈전략으로서 유용한 대안이 될 수 있으며 우리 민족의 미래경영을 위한 한 축(軸)으로서 발전할 수 있을 것이다.

Keywords