A Study on the Family Animation in Korea

국내의 가족(Family)용 애니메이션에 관한 연구

  • Published : 2006.11.10

Abstract

Main purpose of producing animation is to entertain children, however, it is create for adult as an art form. For commercial animation focus on young generation rather than art animation, to make consume all over the world. To extend usability, animation company divert from child only contents to family animation, Especially, not even Disney animation company but many animation productions changed their policy and more stressed on that recently. It, however, can not be detected any research on this subject, So this study can proved a basic theory of defining term of family animation and contents with to overcome the limitation of viewers range as consumers. Firstly, it is investigated the family animation in domestic and overseas, secondly will be clarified the target for animation and compare to market for other country, it also be a basic analysis of understanding a family animation in the ways of producing and merchandising as goods.

애니메이션은 기본적으로 아동적 취향을 위해 제작되고 소비되고 있으나 예술적 애니메이션은 마치 영화와 같이 성인의 정서를 반영하기도 한다. 상업 애니메이션은 예술적 애니메이션이라기보다는 많은 관객층을 확보할 수 있는 아동용에 집착한다. 그러나 관객층의 다변화를 모색하여 소비층의 확대를 위한 방안으로 가족용 애니메이션이 제작되고 있다. 특히 미국의 디즈니사는 아동용 취향의 애니메이션에서 가족 전체가 즐길 수 있는 애니메이션으로 방향전환을 하였다. 애니메이션 제작사가 관객층을 변화시켜 나가는 것은 세계적인 추세이다. 국내에서는 아직 이러한 변화에 대한 연구가 미흡한 실정이다. 따라서 가족용 애니메이션의 정의와 콘텐츠와 소비층에 대한 다양한 연구가 애니메이션의 이론적 토대를 마련하고, 소비층의 한계를 극복하고 많은 관객을 확보할 수 있는 방법적 모색이 될 수 있을 것이다. 본 연구는 가족용 애니메이션에 대한 연구로 국내와 해외 각각 어떠한 작품들이 존재하는지 살펴보고, 국내의 애니메이션의 대상 연령층을 파악하여 미국이나 일본의 애니메이션 시장의 장단점과 비교하여 본다. 본 연구를 바탕으로 국내 애니메이션 시장에서 가족용 애니메이션의 제작과 연구에 기초적인 분석이 될 수 있을 것이다.

Keywords