The Proposal about Commercializing Cartoon on Rhetoric

수사법을 통한 카툰의 상품화 방안 연구

  • Published : 2006.11.10

Abstract

Cartoon, which has the longest story among comics' kinds, has absorbed adults into the audiences by current cartoon based on satire. Nowadays cartoon is trying to represent not only current issues but also everyday things and spread out the formal fields through the media; for instance, Web-toon, Mobile-toon, or Object-toon. However cartoon is not commercialized compare to comics in spite of the tries. Thus this thesis aims at suggestion of the possibility in commercializing cartoons by researching object cartoon newly being tried. So to speak, in order to revitalize commercializing cartoon, the purpose of this thesis is to bring up the commercialization methods of object cartoon which is able to express messages in various ways on rhetoric.

만화 속에서 카툰은 가장 긴 역사를 가지고 있고 풍자를 바탕으로 한 시사만화를 통해 만화의 독자층을 성인으로까지 확대시켰다. 오늘날 카툰은 내용적 측면에서 시사적 내용뿐만 아니라 일상다반사까지 다루면서 다양성을 시도하고 있고, 형식적인 측면에서 웹툰, 모바일툰, 오브제툰 등의 새로운 매체로 표현하는 방식을 확대하고 있다. 그러나 카툰의 이와 같은 노력에도 불구하고 코믹스에 비해 카툰 산업은 활성화되어 있지 않다. 따라서 본 논문에서는 새롭게 시도되고 있는 오브제카툰을 통해 카툰의 산업화 가능성을 제안하고자한다. 즉 수사법을 통해 다양한 방식으로 표현 가능한 오브제카툰의 상품개발 방향을 제시함으로서 카툰 산업을 활성화시키는데 본 논문의 목적이 있다.

Keywords