Proceedings of the Korean DIstribution Association Conference (한국유통학회:학술대회논문집)
- 2006.08a
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- Pages.47-68
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- 2006
A Study on Trust and Commitment between Buyer and Supplier of Industrial Parts, and Their Usage of Information Technology
산업재 부품 구매자와 공급자의 신뢰와 몰입, 그리고 정보기술의 이용에 관한 연구
Abstract
This study aims to determine the association structure of the behavioral relationship variables, such as trust, commitment, cooperation, communication and coercive power, in the relationship between the buyers and suppliers of industrial parts. It also investigates the impact of the use of IT technologies on the relationships quality. Data was collected from 216 part suppliers of machinery, electronics and automobiles located in Incheon. Data supported all of the proposed hypotheses. First, it was confirmed that parts suppliers' trust in buyers leads to the commitment into relationships with buyers. Second, cooperation and communication showed a positive influence on parts suppliers' trust in buyers, and coercive power gave a negative influence on trust. Third, the use of IT technologies like Internet and E-Mail between parts suppliers and buyers was verified to have generally a positive influence on the quality of relationships. At the same time, cooperation and communication were confirmed to have a positive influence on each other, and cooperation and coercive power as well as communication and coercive power were confirmed to have negative influence on each other. This study is a pioneering attempt to examine the relationships between suppliers and buyers of industrial parts, and the influence IT technologies on the relationship quality. Also, the findings will be practically much helpful to find how to reinforce the relationships between parts suppliers and buyers.
본 연구는 산업재 부품 공급업체와 구매업체 사이의 신뢰와 몰입, 그리고 협력, 커뮤니케이션, 강제적 힘 등 행위적 관계변수들의 연관성을 규명하고, 아울러 정보기술의 사용이 관계의 질에 어떤 영향을 미치는지 규명하고자 하였다. 인천지역에 소재한 기계, 전자, 자동차 부품업체들을 조사대상으로 하여 216개의 분석 가능한 설문지를 확보하였다. 자료를 분석한 결과, 제시된 가설들이 모두 지지되었다. 첫째, 부품 공급업체의 구매업체에 대한 신뢰는 구매업체와의 관계 몰입을 이끄는 것으로 확인되었다. 둘째, 협력과 커뮤니케이션은 부품 공급업체의 구매업체에 대한 신뢰에 긍정적인 영향을 미치고, 강제적 힘은 신뢰에 부정적인 영향을 주는 것으로 입증되었다. 셋째, 부품 공급업체와 구매업체 간의 거래에서 사용되는 인터넷, E-Mail 등 정보기술은 관계의 질에 전반적으로 긍정적인 영향을 주는 것으로 검증되었다. 아울러 가설로 설정하지는 않았지만 협력과 커뮤니케이션은 서로 긍정적인 영향을 주고, 협력과 강제적 힘, 커뮤니케이션과 강제적 힘은 상호 부정적인 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 본 연구는 산업재 부품 공급업체와 구매업체 사이의 관계, 그리고 정보기술이 관계의 질에 미치는 영향을 실증적으로 검토한 선험적인 시도라는 점에서 학문적인 의의를 찾을 수 있다. 또 연구 결과는 실무적으로도 부품 공급업체와 구매업체 간의 관계 강화에 많은 도움이 될 것으로 판단된다. 한편 연구대상이 업종별 및 지역적으로 편중되어 있고, 부품 공급업체 일방의 입장만을 고려하였다는 것 등 본 연구의 한계점들은 향후 연구들이 보완해야 할 사항들로 남겨지게 되었다. 측면에서 다양한 효과가 기대되며 앞으로도 이에 대한 내실 있는 운영을 위해서는 정부차원의 종합적인 지원 및 관리가 요구되는 시점으로 판단된다.pm3.42$, 저층수
Keywords