A Study on the Combustion Properties of Single-Port Hybrid propulsion System with Various Fuel

Single port 하이브리드 추진 시스템의 연료에 따른 연소특성 연구

  • 유우준 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김진곤 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 이정표 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김수종 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 이승철 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 국태승 (대한항공 항공기술연구원)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

The variation of regression rate of single port hybrid rocket was studied with various fuel. As fuel, PE, PMMA were used and gas oxygen as oxidizer. The regression rate depends on but flow rates of oxidizer also thermodynamic properties of fuel. In this study, the empirical relation for regression rate of solid fuel were found with mass transfer coefficient(B number) and oxidizer flow rate.

단일 포트 하이브리드 로켓의 다양한 연료에 따른 후퇴율 변화를 수행하였다. 연료는 PE, PMMA를 사용하였고, 산화제는 기체 산소를 사용하였다. 후퇴율은 산화제 유량뿐만 아니라, 연료의 열역학적 특성과도 관계가 있다. 본 연구에서는 물질 전달계수(B number)와 산화제 유량과의 관계를 고려한 실험식을 구하였다.

Keywords