Determination of Design Parameters with SWAN Model at Southwest Coast

SWAN모형을 이용한 남서 도서해역에서의 설계 파라메타 추출

  • Kim, Kang-Min (Seil Engineering Co., Ltd. Port and Coastal Development Institute) ;
  • Kang, Suk-Hyung (Division of Construction and Environmental Engineering, Korea Maritime University, Seil Engineering Co., Ltd. Port and Coastal Development Institute) ;
  • Lee, Joong-Woo (Division of Construction and Environmental Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Lee, Hoon (Division of Civil and Environmental Engineering, Graduate school of Korea Maritime University) ;
  • Kwon, So-Hyun (Busan Port Authority)
  • 김강민 (세일종합기술공사 항만 및 해안 개발 기술연구소) ;
  • 강석형 (한국해양대학교 건설환경공학부, (주)세일종합기술공사 항만부) ;
  • 이중우 (한국해양대학교 건설환경공학부) ;
  • 이훈 (한국해양대학교 대학원 토목환경공학과) ;
  • 권소현 (부산항만공사)
  • Published : 2005.04.21

Abstract

Recently, the storms which hit Korean Peninsula are getting bigger, and the damages from the storms are wide spreaded. Thus, and approach with disaster prebention to offshore area and/or opened island area is neccessary. The existing wave design parameter was calculated with linear regular wave models inputting deep water design wave or wind sources. so it wasn't able to deal with wind-induced waves, interactions with waves, and redistribution of wave energy simultaneously. In this study, we made numerical simulation with SWAN(Simulation Waves Nearshore) Model which can consider development of waves and winds and their interference. The result from this model shows much different with those from existing model's. so the result from this study, especially in this modeling area, could be used for harbor design and coastal disaster prevention field in the future.

최근 한반도를 내습하는 폭풍의 규모가 커지고 이에 대한 피해도 증가하고 있는 실정이어서 외해로 개방된 도서해역이나 연안역에 대한 재해방지를 위한 설계파라메터의 재산정이 필요한 상황이다. 기존의 설계 파라메타는 심해 설계파랑이나 바람자료만을 입력값으로 한 규칙파 모형으로 계산되어, 바람에 의한 파의 성장, 파랑 상호간의 간섭 및 에너지 재분포 등을 다룰 수 없는 문제점에 노출되어 있었다. 따라서, 본 연구에서는 이러한 파랑과 바람에 의한 파의 발달 및 상호간섭을 고려할 수 있는 정상상태 스펙트럼 모델의 하나인 SWAn(Simulation WAves Nearshore)모형을 이용하여 파랑변형 수치모의를 수행하였다. 연구 대상영역에 대한 기존의 설계 파라메타의 비교 결과, 기존 결과와 큰 차이를 나타내고 있으며, 특히, 이들 해역에서 도출된 결과는 장래 항만설계 및 방재 분야에서 널리 이용될 것으로 판단된다.

Keywords