한국항해항만학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference)
- 한국항해항만학회 2005년도 춘계학술대회 논문집
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- Pages.41-46
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- 2005
트랜섬 선미를 가지는 선형의 비선형 포텐셜 유동해석
Nonlinear Potential Flow Analysis for the Hull with a Transom Stern
- 최희종 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
- 이경우 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
- 신성철 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
- 윤순동 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
- 양준모
- Choi, Hee-Jong (Division of Ocean System Engineering, MMU) ;
- Lee, Gyoung-Woo (Division of Ocean System Engineering, MMU) ;
- Shin, Sung-Chul (Division of Ocean System Engineering, MMU) ;
- Youn, Sun-Dong (Division of Ocean System Engineering, MMU) ;
- Yang, Jun-Mo
- 발행 : 2005.04.21
초록
본 연구에서는 자유수면 위를 고속으로 항주하는 트랜섬 선미를 채택한 선박에 의하여 발생되는 선박주위 및 트랜섬 선미 끝단에서의 비선형 자유수면 경계조건을 만족하는 자유수면에서의 유동 및 파형을 해석하는 수치해석기법에 대하여 연구하고 포텐셜 유동해석기법인 랜킨소오스 패널법을 사용하여 선체주위 유동해석 프로그램을 개발하였다. 개발된 수치해석 프로그램의 타당성을 검증하기 위하여 고속선인 Athena선형, KCS(KRISO container ship)선형에 대하여 수치해석을 수행하였으며, 그 결과를 모형시험에 의하여 계측된 실험결과와 서로 비교하였다.
In this paper, the flow phenomena and free surface wave pattern around the hull with a transom stern advancing on the free surface in steady state had been studied and the numerical analysis program had been developed using Rankine source panel method based on potential flow analysis in which the non-linearities of the free surface boundary conditions had been fully satisfied. To verify the validity of the developed program the numerical calculations for Athena hull and KCS(KRISO container ship) hull had been performed and the results of the numerical computation had been compared with the ones of the model test experiment.
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