Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2005.05a
- /
- Pages.273-279
- /
- 2005
Visual Element Analysis and Guideline of School Web Site Design
학교 웹 사이트의 디자인에 대한 시각적인요소 분석 및 가이드라인
- Kwon Kyung-Ran (Dept. of Computer and Information, Pukyong National University) ;
- Kim Young-Bong (Dept. of Computer Science, Pukyong National University)
- Published : 2005.05.01
Abstract
It is activated a virtual university(digital university) without limitation time and space that the diffusion of internet, the rapid development of information and communicative technologies, web-technology. It is great importance of school-site to support various and qualitative education services, to cut social education spending, to strengthen national competitiveness with breed expert. Many people who are in universities are putting a school-site to the test. So we need study and analysis it to build up a virtual-study-space efficiently on web. This thesis is supposed to help in school-site design to make it reduce errors and save time and efforts. First, it suggests most general design pattern by analysis visual elements using HTML Tag. Second, it suggests a guide-line and a specific of design to use convenience through research on web-design problem and finding out user's favor.
인터넷의 보급이 확산되고 정보통신기술 및 웹 기술의 급속한 발달로 시간과 공간적 제약이 없는 가상대학(디지털대학)과 같은 학교 사이트가 활성화되고 있으며, 다양하고 질적인 교육 서비스를 제공하고 교육의 사회적 비용절감 및 전문 인력을 양성하여 국가경쟁력을 강화할 수 있으므로 학교사이트의 중요성은 매우 크다고 할 수 있다. 이에 따라, 많은 학교에서 가상학교를 시험 운용 중에 있으며, 가상 학습공간을 웹 상에 효율적으로 구축하기 위하여 학교사이트 분석과 연구가 필요하다. 본 논문에서는 성공적인 학교 사이트 디자인을 위하여 첫째 HTML Tag를 이용한 웹 디자인의 시각적인 요소를 분석하여 가장 일반적인 디자인 패턴을 제시하고, 둘째 설문조사를 통하여 기존 웹 디자인의 문제점과 사용자의 선호도를 알아봄으로써 사용자가 편리하게 이용할 수 있는 디자인의 특성과 가이드라인을 제시하여 학교 사이트 제작에 있어 시행착오를 줄이고 시간과 노력을 절약할 수 있는 학교 사이트 디자인에 도움이 되고자 한다.
Keywords