The Effect of Tourism Contents on U-Tourism Convention Service Adoption Using TAM

관광콘텐츠가 U-관광컨벤션 서비스 수용의도에 미치는 영향 : TAM 적용

  • Published : 2005.11.01

Abstract

Recently many researchers are keen interested in the concept of ubiquitous using mobile internet and RFID. Busan also plans to build a first U-city in the areas of port logistics, traffic, tourism convention, medical service. It is important to be accepted by consumers for U-tourism convention service adoption to determine the future growth potential. The purpose of this paper thus examines the effect of tourism contents on U-tourism convention service adoption using technology acceptance model.

최근 들어 모바일 인터넷, RFID 등의 확산으로 인하여 유비쿼터스(Ubiquitous)에 대한 관심이 증가하고 있다. 부산 역시 최첨단의 유비쿼터스 정보기술을 항만물류, 교통, 관광컨벤션, 의료 등 전략산업에 적용시켜 추진함으로써 분야간 시너지효과를 창출하여 첨단 유비쿼터스 도시(U-city)로 변모시키고자 계획하고 있다. U-관광컨벤션 서비스는 기존의 관광정보시스템과는 다른 방식으로 소비자가 이를 어떻게 수용하는 가의 여부가 향후 U-관광컨벤션의 성장잠재력을 결정한다는 점에서 어떠한 요인들이 U-관광컨벤션 수용의도에 영향을 미치는가 하는 연구가 필요한 시점이라고 생각된다. 이에 본 연구에서는 TAM을 적용하여 관광콘텐츠가 U-관광컨벤션 수용의도에 미치는 영향을 검증하고자 한다.

Keywords