Study on Improvement of Student Archivement in Hands-on Computer Education

컴퓨터 실습수업의 학업성취도 향상방안 연구

  • Yu, Young-Je (Dep. of Computer Education, Konju National University) ;
  • Kim, Eui-Jeong (Dep. of Computer Education, Konju National University)
  • 유영제 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2005.10.28

Abstract

The computer practicing class advances to reach the ultimate goal of learning through the comprehensive learning of theory. Moreover, the improved function and environment of computer makes it easy for students to access a variety of information. However, students are likely to get into the internet and other things mainly for fun during the computer practicing class, and the multi-tasking may distract the concentration of students and degrade their performance. Computers for practice purpose need to be controlled to minimize such distraction. In this dissertation, we monitor and control computers which are used by students for the purpose of practicing, realize the function of transfer and deletion of file, whole shutdown of computer and screen capture. We also applied the class based on current way and realized program, and assigned the practice work on the basis of what was learned during the class. We intend to understand the relation between the concentration of students and their performance by assigning practice work related to survey after the class, capture file and log file

컴퓨터 실습수업이 갖는 학생들의 학습효과는 이론수업을 종합하여 궁극적인 학습목표로 도달할 수 있도록 진행되고 있다. 또한 향상된 컴퓨터의 기능과 환경으로 학생들은 보다 다양한 정보를 손쉽게 접할 수 있도록 하였다. 하지만 이러한 환경이 학생들을 컴퓨터 실습시간에 인터넷 및 여타 다른 흥미 위주로 빠져들기 쉽고 다중작업으로 인한 분산된 집중력으로 학업성취율이 떨어질 수 있다는 점이다. 이러한 유혹을 최소화하기 위하여 학생들의 실습 컴퓨터를 제어 할 수 있어야 한다. 이에 이 논문에서는 학생들의 실습 컴퓨터의 프로세스를 감시하고 제어 하며, 수업에 필요한 예제 파일 전송 및 삭제, 컴퓨터 일괄종료, 화면 캡쳐의 기능을 구현하고 기존 방식의 수업과 구현된 프로그램을 적용해 수업을 실시하고 수업내용을 바탕으로 실습과제를 부여하였다. 수업종료 후 설문내용 실습과제, 캡쳐파일, 로그파일을 통하여 학생들의 집중도와 학업성취도에 어떠한 영향이 있는지 알아보고자 한다.

Keywords