A Study on the Ship's Routeing in the Ulsan Approaching Waters

울산항 접근수역의 항로지정에 관한 연구

  • Park Gyei-Kark (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jong Jae-Yong (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim Chol-Seong (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Seo Ki-Yeol (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 박계각 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 정재용 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 김철승 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 서기열 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

Marine traffics near Ulsan approaching waters are crossing and converged at the diverging point of No.1 route-No.2 route and No.1 route-No.3 route and are also concentrated at near No1. route approaching area and the headland of Gawn-Jel. Because the number of berth will increase to 78 from 49 until 2011 due to additional developments, minor modification is expected for the water utilities. This study examined environmental conditions, marine accidental data, marine traffic capacity, traffic flow survey and fisheries zone status near Ulsan approaching water area. Finally, a questionaire survey was carried out for experts and users to propose new plan

울산항은 제1항로와 제2항로, 제1항로와 제3항로의 분기점에서 해상교통흐름이 교차하고 있고, 1항로접근수역 및 관절곶 해역에서 교통흐름이 교차하고 집중하고 있다. 또한 현재 49선석에서 2011년 29개 선석의 추가개발로 수역시설에 대한 조정 등이 필요할 것으로 판단된다. 본 연구에서는 울산항 인근해역에 대한 자연환경, 해양사고, 해상교통량 및 해상교통흐름 관측, 어업현황 등을 조사 분석하고, 전문가 및 이용자에 대한 설문조사를 실시하여 개선안을 도출하고자 한다.

Keywords