Design Methodology of Yard Layout in Port Container Terminal

컨테이너터미널의 장치장 레이아웃 설계방법

  • Choi Yong-Seok (Shipping, Logistics and Port Research Center, Korea Maritime Institute) ;
  • Ha Tae-Young (Shipping, Logistics and Port Research Center, Korea Maritime Institute)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

This paper presents a method for designing layout on the yard and evaluating alternative designs of the layout by applying simulation. The design method is based on the concepts of the conventional port container terminal with yard layout, In general, yard design of the container terminal is consists of the two major parts. One is to divide yard area between the number of sections and the number of runs and the other is to decide the number of equipment that is the yard truck and yard crane. In the past days, this design was depended on the experience of the terminal operator and the reproduction of the conventional terminal layout because it is a very complex decision problem. In this paper, we suggest the method of yard design as a conceptual procedure and estimate the efficiency of the container crane and the optimal number of equipment using simulation. In the experiment results, the number of sections and runs on yard area, the number of yard truck per container crane and the number of yard crane per run are decided. In addition, the traffic flow among blocks on yard layout is estimated in terms of rate.

본 연구는 시뮬레이션을 활용하여 장치장의 레이아웃을 설계하고 레이아웃의 대안설계를 평가하기 위한 방법을 제시한 다. 설계방법론은 장치장 레이아웃을 가진 재래식 컨테이너터미널의 개념들을 기초로 한다. 일반적으로 컨테이너터미널의 장치장 설계는 두가지 부분으로 구성되는데, 하나는 섹션수와 런수간의 장치장 면적을 분리하는 것이고, 다른 하나는 야드트럭과 야드크 레인과 같은 장비의 수찰 결정하는 것이다. 과거에는 이 설계가 매우 복잡한 문제이기 때문에 재래식 컨테이너터미널의 복제와 운영자의 경험에 의존했다. 본 논문에서는 개념설계로서 장치장 설계 방법을 제안하며, 시뮬레이션을 사용하여 컨테이너크레인의 효율과 장비의 최적대수를 추정한다. 실험결과로서 장치장 영역에서 섹션과 런의 수, 컨테이너 크레인당 야드트럭의 수, 런당 야드 크레인의 수 똥이 결정된다. 추가로 장치장 레이아웃에서 블록간의 통행량 흐름이 비율별로 추정된다.

Keywords