Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference (한국항해항만학회:학술대회논문집)
- 2004.11a
- /
- Pages.81-87
- /
- 2004
A Study on Estimation Technique of Manoeuvring Difficulty Using the Ship Manoeuvre Simulator for Berthing/Deberthing
선박 접이안 조종 시뮬레이터를 이용한 조종위험도 평가 기법에 관한 연구
- Yang Seung-Yeul (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
- Sohn Kyoung-Ho (Dept. of Ocean System Engineering, National Korea Maritime University) ;
- Lee Hee-Yong (C-Navi Information Technology Co., Ltd.) ;
- Ha Mun-Keun (Samsung Heavy Industries Co., Ltd.) ;
- Kim Hyun-Soo (Samsung Heavy Industries Co., Ltd.) ;
- Lee JIn-Ho (Samsung Heavy Industries Co., Ltd.) ;
- Im Nam-Kyun (Samsung Heavy Industries Co., Ltd.)
- 양승열 (한국해양대학교 대학원) ;
- 손경호 (한국해양대학교 해양시스템공학부) ;
- 이희용 (씨나비정보기술(주)) ;
- 하문근 (삼성중공업(주)) ;
- 김현수 (삼성중공업(주)) ;
- 이진호 (삼성중공업(주)) ;
- 임남균 (삼성중공업(주))
- Published : 2004.11.01
Abstract
It includes the considerable concentration and dangerousness as the peculiar work of a pilot and dock-master to berthing/deberthing the big object as for the ship within the port or the ship yard. A tug utilization is getting increased in this berthing/deberthing work and the own ship is affected a lot by external force due to moving with low advance speed. In this study, we constructed the 2 dimension virtual system which can conduct the berthing/deberthing manoeuvring work by using mainly tugs in a external force, particularly strong wind. Also, propose objective standard that could estimate the degree of manoeuvring difficulty, and conducted simulation experiment for this. we analyzed correlations between the subjective estimation which is described numerically the decreased dangerousness and the objective index which is related to the main parameter regarding manoeuvring by using this simulator from the result of conducting simulation experiment. And then we discussed the estimation technique of manoeuvring difficulty.
선박이라는 거대한 물체를 항만 또는 조선소내의 안벽에 접안하거나 이로부터 이안시키는 작업은 도선사나 도크 마스터의 고유한 업무로서 상당한 집중력과 고난도의 위험성을 내포하고 있다. 이와 같은 접이안 작업 시에는 터그에 사용량이 많아지고, 본선 이 저속으로 움직이므로 외력의 영향을 크게 받는다. 본 연구에서는 외력의 영향 특히 강풍 하에서 주로 터그를 이용하여 접이안 조종 작업을 수행할 수 있는 2차원 가상시스템을 구축하였다. 또한 조종위험도를 평가할 수 있는 객관적인 기준을 제안하고 이를 위해 시뮬레이션 실험을 수행하였다. 이 가상시스템을 이용하여 접이안 조종 작업을 수행한 결과 운항자가 주관적으로 체감한 위험의 정도를 수치화하여 표현한 주관적 평가와 조종운동과 관련된 주요 파라미터에 관련된 객관적인 지수와의 상관관계를 분석하여 조종위험도의 평 가 기법에 대해 논의한다.
Keywords