Research about development process of game tendencious advertisement contents that drive active participation of internet user

인터넷 유저의 능동적인 참여를 유도하는 게임성향 광고 콘텐츠 개발 과정에 관한 연구

  • Lim, Woo-Soung (Kongju National University Dept. of Game design reform center) ;
  • Ryu, Seuc-Ho (Kongju National University Dept. of Game design reform center)
  • 임우성 (공주대학교 영상예술대학원 게임 디자인 혁신센터) ;
  • 유석호 (공주대학교 영상예술대학원 게임 디자인 혁신센터)
  • Published : 2004.11.05

Abstract

Internet got into popularization by development of digitech today, and according as Internet user increases, advertisement that use internet is increasing. Specially, advertisement that use internet regardless of time customer and company both direction(interactive) communication possible because, image about special quality of product or company feature that can be active to customer and offer effectively have. There is charm that both direction communication that internet advertisement can attract to unspecified multitude internet connecter regardless of time this are available, internet user can do participation more easily. Interaction of Banner advert or different advertisement that form commentary of current internet advertisement is inert with internet posthumous work. It can become more efficient advertisement if take advantage of prognostication that most important element of game is interaction in internet advertisement. Investigator who aim in this point wishes to do on the basis of special quality of internet advertisement and interaction attribute of game and present actuality design process case of internet ad of game inclination.

오늘날 디지털 기술의 발달로 인터넷이 대중화되었고, 인테넷 이용자가 증가함에 따라 인터넷을 이용한 광고가 증가하고 있다. 특히 인터넷을 이용한 광고는 시간에 관계없이 고객과 기업이 쌍방향(interactive) 커뮤니케이션이 가능하여, 제품의 특성이나 회사에 대한 이미지를 고객에게 능동적이고 효과적으로 제공할 수 있다는 특징을 가지고 있다. 이렇게 인터넷 광고는 시간에 상관없이 불특정 다수 인터넷 접속자에게 시선을 끌 수 있다는 주목도(Attention)와 쌍방향 커뮤니케이션이 가능하다는 매력(Charming)이 있어서, 인터넷 이용자가 보다 더 손쉽게 참여(Easy to Participation)를 할 수 있다. 현재 인터넷 광고의 주를 이루는 베너광고나 그 외의 광고는 인터넷 유저와 상호작용이 활발하지 못하다. 게임의 가장 중요한 요소가 상호작용이라는 점을 인터넷 광고에 이용한다면 더욱 효율적인 광고가 될 수 있다. 이러한 점에 착안하여 본 연구자는 인터넷 광고의 특성과 게임의 상호작용성을 토대로 하여 게임 성향의 인터넷 광고의 실제 디자인 프로세스 사례를 제시하고자 한다.

Keywords