DACUM Job Analysis for Surveying and GIS Engineer Education

측량 및 GIS 기술자 양성을 위한 DACUM 직무분석

  • Published : 2004.05.01

Abstract

Demand of industry site should be accepted for effective job education of college. This study was conducted to analyze the demand of industry and the need of education, and to reflect them in the customer demand education of Department of Cadastral Information, Shingu College. DACUM job analysis method was adapted to conduct this study, and pannelists who work in surveying and GIS industry had been invited to analyze systemically the job of related industrial site. As results, the job-task model and Knowlege Skill Tool matrix was derived by analysis of job and task of industrial site. This job analysis data can be used to develop the curriculum or the program of surveying and GIS education, or to revise existing curriculum.

전문대학의 직업교육이 보다 효과적으로 이루어지기 위해서는 산업현장의 요구가 적극 수용되어야 할 것이다. 이 연구는 측량 및 GIS 인력의 양성에 관련하여 산업체의 요구와 교육필요사항을 분석하고 신구대학 지적정보과 주문식 교육에 반영하고자 수행되었다. 이 연구를 수행하기 위해 DACUM 직무분석 기법을 활용하였으며, 측량 및 GIS에 종사하는 전문가들을 초빙하여 관련 산업체의 업무를 체계적으로 분석하였다. 그 결과로 산업체에서 필요로 하는 책무와 작업, 도구를 분석하여 직무모형이 도출되었으며, 각 작업별로 필요로 하는 지식, 기술분석표가 도출되었다. 이 직무분석자료는 앞으로 측량 및 GIS 교육을 위한 교과과정개발 및 개편이나 프로그램 개발에 활용될 수 있을 것이다.

Keywords