산악지 복선 철도노선에서의 3차원지형분석 및 모델링

3D Terrain Analysis and Modeling for Double-Tract Railway Route of Forest Sites

  • 발행 : 2004.10.01

초록

최근 중앙선과 태백선의 국철구간에 대한 복선화 사업이 시작되면서 도심지에 비해 지형이 험준하고 경사가 급한 산악지에서의 철도설계와 공사의 어려움이 예상되고 있다. 본 연구에서는 지형이 험준한 산악지에서의 복선철도 신설구간에 대한 3차원 지형분석과 가상주행을 통하여 설계 및 시공 이전에 대상지역의 인공위성영상의 활용을 구체적으로 적용함으로서 좀 더 상세한 지형에 대한 정보수집과 분석을 시도하였다. 약 15km 구간의 산악지에 대한 3차원 지형분석과 복선철도노선과의 관계를 확인하고 가상주행을 실제 적용해 봄으로서 기존의 방법을 개선할 뿐만 아니라 산악지의 복선철도 구간의 지형분석의 방법을 제시하여 새로운 방법의 가능성을 찾아낼 수 있었다.

Recently remote sensing technology is applied for construction projects planning and design areas by use of remote sensed satellite images according to engineering application technology in the various experimental tasks. In this study, It was applied for 3 dimensional terrain analysis and basic design by comparing to present railway and new expand doble-tract railway route of forest sites on the new construction site of 15km at national railway lines,. and then showed 3-D perspective images and fly simulation images to possibility for various application as terrain analysis modeling and running simulation at the course. As a results of its applied, It gained the results not only improvement of present methods but also real various application possibilities.

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