상하이항의 컨테이너 터미널 현황 분석

Analysis on Status about Container Terminal of ShangHai Port

  • 현혜영 (목포해양대학교대학원) ;
  • 노창균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Xuan Hui-Ying (Graduate school of Mokpo National Maritime University) ;
  • Noh Chang-Kyun (Division of Maritime transportation system, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2004.11.01

초록

동북아 지역은 수 십년 동안의 발전으로 세계 경제무역의 핵심지역이 됐다. 그러므로 동아시아 지역의 컨테이너 물동량도 빠른 속도로 증가하고 있다 이 지역의 항만발전에 따라 각 국은 국제 해운 중심지를 앞 다투면서 노력하고 있다. 상하이와 직접적으로 경쟁할 수 있는 항만은 부산, 고베, 카오슝 등 3개 항만이다. 본 논문 중에서는 이상 3개 항만과 상하이항의 현황을 소개했다. 그 중에서도 상하이항의 장단점을 분석하여 4개항만의 하드웨어 및 소프트웨어 시설에 대해 비교분석을 했다. 마지막에는 상하이항의 구축에 대한 몇 가지 구체적인 조치에 대해 논의를 했다.

As developing for dozens of years, East Asia has been a central area of world economic and trade growth. The containerization of East Asia also goes up rapidly. With the development of this area, countries all try hard to dispute the status of international shipping centre. The competitors of Shanghai Port are Busan Port, Kobe Port and GaoXiong Port. This thesis analyses these three Ports and Shanghai Port‘s information. The main point is Shanghai Port’s merits and faults, and also compares these four ports‘ competition of soft and hardware. At last, this thesis expatiates some concrete measures of Shanghai Port's constructing.

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