Simplified Methodology to Generate 2D/3D Object in 4D system for Civil Engineering Projects

토목시설물 4D구현을 위한 2D/3D 객체 생성 간편화 기법

  • Published : 2003.11.01

Abstract

This study attempts to develop a skeleton model to link construction schedule and 3D object for drawings in 4D system. Generally, the construction schedule and 3D object can be linked in 4D system by imported files which are made in specific S/Ws such as CAD S/W and scheduling S/W. Those methods have a difficulties for operating 4D data because extra work needs to link 4D data for each activity. This study develops a 4D model which the 4D data can be self-generated within the system. The suggested model can reduce the initial input data for new project by integrating schedule and 3D object in 4D system.

본 연구는 4D시스템에서 공사일정과 도면의 3D 객체정보를 간편히 연계할 수 있는 방법론 개발을 시도하고 있다. 일반적으로 기존의 방법론에서 이들 정보의 연계는 외부 공정관리 소프트웨어에서 공사일정을 분석하고, CAD 도구에 의해 3D 객체를 생성한 후, 4D시스템에 결과정보를 보내어 연계하는 방식이며, 이러한 방식은 4D시스템 테에서 이들 정보들을 개발 공정마다 재 연결을 해야 하므로 많은 불편함을 야기하고 있다. 본 연구에서는 이러한 불편함을 감소하기 위해 4D시스템내부에서 자체적으로 일정과 3D객체정보를 생성시켜 4D 정보로 활용함으로써, 초기정보입력과정을 단순화하는 방법론을 제시한다.

Keywords