스포츠 동작 분석용 3D캐릭터 모델링

3D Character Modeling For Sports Motion Analysis

  • 곽현민 (한국표준과학연구원 인간정보그룹) ;
  • 조해성 (건양대학교 IT학부) ;
  • 박찬종 ((주)가시오페아) ;
  • 이상태 (한국표준과학연구원 인간정보그룹)
  • 발행 : 2003.05.01

초록

우리나라의 국민표준체위조사는 1979년 1차 조사를 시작으로 약 5∼6년 주기로 실시되고 있으며, 1997년 제4차 조사가 실시되었다. 국민체위조사 결과를 기반으로 의로, 신발, 가구 등 관련산업에 제품설계에 반영되었다. 본 논문에서는 국민표준체위조사 결과 자료를 기본으로 성별, 연령별, 체형별로 사용자를 분류한 수 체현별 분류를 위한 인체측정치를 도출하였다. 도출된 인체측정치의 상관관계를 분석, 대표적인 항목 도출 등의 과정을 통하여 3D캐릭터를 구성하였다. 구성을 위한 과정으로 골프, 테니스 등의 스포츠 동작을 효율적으로 나타낼 수 있는 치수를 제시하여 생성하였다. 스포츠의 자세 및 동작 분석에 대한 이론적 접근에서 가시적인 정보제공 및 자세·동작 분석 프로토콜을 개발함으로서 자세 및 종작에 대한 정략적, 객관적 평가가 가능해졌다.

The national standard physique research of Korea is being conducted every 5∼6 year term after its first research was started 1979, the fourth research was conducted in 1997. The result of the national physique research was reflected in manufactured goods design of allied industries such as clothing , shoes, furniture. In this thesis, we measured anthropometry value for every bodily figurative classification after dividing users according to gender, age, bodily figure using the result of the national standard physique research. We constructed 3D character through the process of analyzing interrelation of measured anthropometry and measuring representative category. For the process for organization, we measured anthropometry which can express sports action of golf, tennis and etc effectively. We made it by presenting measurement which is able to form each type of 3D character after the category was decided. Quantitative and objective valuation for posture and action became possible by developing visible information offer and posture action analysis protocol in theoretical approach for analysis for analysis of posture and action in sports.

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