The Analysis on Standardization Competition between a Leader and a Follower and their strategies through Dynamic Incomplete Information Game

Dynamic Incomplete Information Game을 이용한 선도기업과 추종기업 간의 표준화 경쟁과 전략 분석

  • Park, Wung (Eletronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Kwak, Yong-Won (Eletronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Min, Jae-Hong (Eletronics and Telecommunications Research Institute)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

Recently, standardization is essential strategic tool for a firm to preoccupy a market. Also WTO TBT(Technical Barriers to Trade) makes importance of standardization greater in telecommunication industry. Therefore countries, not to speak of firms, recognize standards essential strategy to preoccupy markets. In this paper, we will examine the standardization competition between a leader and a follower and their strategies through dynamic incomplete information game model.

최근 정보통신 산업에서 일어나고 있는 기술 및 제품 경쟁은 표준화 경쟁이라고 해도 과언이 아닐 정도로 표준 획득은 시장을 선점하기 위하여 핵심 요소로 정보통신기술 변화의 흐름은 표준화를 지향하고 있다. 더욱이 WTO TBT(Technical Barries to Trade)의 발효는 범세계적으로 하나의 표준을 지향해 나아감에 따라 국제표준(Global Standards)의 중요성은 크게 증대되고 있다. 이에 기업은 물론 각 국가는 표준을 핵심 전략으로 인식하고, 다양한 전략적 접근을 통하여 시장선점 나아가 표준획득을 위해 치열한 경쟁을 하고 있다. 본 고에서는 게임이론 중 상대 경기자의 유형(type)을 알 수 없는 동적 불비정보게임(Dynamic Incomplete Information Game)을 이용하여, 정보통신 산업 내 먼저 네트워크를 형성한 선도기업과 이에 대하여 선도기업의 기술과의 호환을 추구하고자 진입한 추종기업간의 경쟁을 분석하고, 이를 통하여 선도기업과 추종기업 간 표준화 경쟁에 있어서 최선의 경쟁 전략을 분석해 보고자 한다.

Keywords