인터넷 신문 이용자의 상호작용성: 사설과 Online Poll의 관계를 중심으로

  • 장건춘 (전남대학교 법과대학 행정학과) ;
  • 형시영 (전남대학교 대학원 행정학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

What could be the relation between newspapers' tendency and readers' attitude on a particular affair\ulcorner That is, does newspapers' tendency on a particular affair influence readers' attitude on that matter or vice versa\ulcorner Or do they both influence each other\ulcorner These questions deserve to be answered. Owing to Internet Poll introduced in Korean newspapers from the mid-1990s and popular with newspaper readers (particularly with so called netizens), it becomes possible to grip the readers' attitude on a particular affair. And it is well known that newspapers' tendency on a particular affair is well reflected in the editorials. By analyzing and comparing the relation between newspapers' tendency and readers' attitude through internet poll on a particular affair, we understand whether there is a correlation between them or not.

특정 사안에 대한 신문의 논조와 독자의 태도는 어떠한 관계인가\ulcorner 즉, 특정 사안에 대한 신문의 논조가 그 사안을 바라보는 독자의 태도에 영향을 미치는가\ulcorner 아니면, 그와 반대로 특정사안에 대한 독자의 태도가 그 사안에 대한 신문의 논조에 영향을 미치는가\ulcorner 또는 이들 양자간의 영향을 미치는가\ulcorner 이 질문은 매우 흥미로운 연구주제라 할 수 있다. 인터넷 여론조사는 한국 신문에서 1990년대 중반부터 시작되었고, 신문 독자들(특히, 네티즌이라고 불러지는)에게 보편화되었기 때문에, 특별한 사안에 대한 독자의 태도를 파악하는 것이 가능하게 되었다. 그리고 특별한 사안에 대한 신문의 논조는 사설에 잘 반영돼 있다는 것을 우리는 잘 알고 있다. 특정 사안에 대한 인터넷 여론조사를 통해 신문의 논조와 독자의 태도간에 관계를 비교ㆍ분석함으로써 그들 사이에 상관관계가 있는지 없는지를 알아본다.

Keywords