The Network Externality In Korean Wireless Internet Market

무선 인터넷 시장의 네트워크 외부성 분석

  • 정동헌 (한국전자통신 연구원 마케팅전략연구팀) ;
  • 김성민 (한국전자통신 연구원 마케팅전략연구팀)
  • Published : 2002.05.01

Abstract

To understand and forecast the wireless internet market in Korea, we will analyse the network externalities in wireless internet market into communication network externalities and hardware/software network externalities. The wireless market has two competing streams, one is mobile internet and the other is wireless fan internet. Both are characterized by strong network externalities which lead to increasing return to stale. Mobile internet is supposed more suitable for communication and WLAN for data. However these two system will compete in some area, and the critical factor to deride the winner is supposed to be the network externalities as in so many other high-tech industries had showed.

본 연구에서는 무선 인터넷 시장의 네트워크 외부성을 크게 커뮤니케이션 네트워크 외부성과 하드웨어/소프트웨어 네트워크 외부성으로 나누어 고찰하므로, 무선 인터넷 시장의 경쟁 구도 형성 과정을 이해하고 예측해보고자 한다. 본 연구는 우선 무선 인터넷 시장을 크게 이동망 중심의 모바일 인터넷과 무선랜 중심의 초고속무선 인터넷으로 구분한다. 모바일 네트워크의 경우, 음성과 SMS를 이용한 커뮤니케이션의 기능을 기본으로 하며 핸드폰을 기반으로 무선인터넷을 구현한다. 무선랜을 이용한 고속무선 인터넷의 경우, 음성보다는 데이터 전송을 기본으로 하며 입력과 디스플레이에 용이한 노트북, PDA 등의 다양한 단말을 통해 인터넷을 구현한다. 이 두 서비스간의 경쟁에서 나타난 네트워크 외부성은 서비스의 성공 여부를 가름할 수 있는 중요한 요인으로 이를 위해 사업자간 전략적 협력이 필요하다.

Keywords