The Analysis on the Effect on the Competition Types of Switching Cost in Telecommunications

정보통신산업의 전환비용과 기업간 경쟁양상

  • Park, Wung (Eletronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Jung, Young-Sic (Eletronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Min, Jae-Hong (Eletronics and Telecommunications Research Institute)
  • Published : 2002.05.01

Abstract

Recently, it is requested interoperability and inter-connection among technologies due to network externalities and the rapid innovation in the telecommunications industry. Firms are technically tied up with the others the survival in the keen competition age. The switching cost is caused when a consumer changes his existing service to new one in the telecommunications. The switching cost hinders consumers from making a choice of better services or goods, and obstruct the fair competition among firms. In this paper, we will examin the effects on the competition among companies of the switching cost, and suggest national policies to promote the competition in the telecommunication markets.

최근의 정보통신 산업은 급속한 기술 발전과 세계적 단일 네트워크화 현상으로 인한 기술간 상호 융합현상을 띄고 있으며, WTO 체제 이후 세계 무역에 있어서 개방과 자유 경쟁 추세에 따라 기업들은 무한경쟁에서 생존을 위하여 상호 연합하고 기술을 제휴하는 움직임을 보이고 있다. 대부분의 통신시장에서 소비자들은 서비스 혹은 제품간 변경에 있어 초래되는 전환비용(switching costs)은 소비자로 하여금 수요측면에서 기존 제품 및 서비스에 고착(lock-in)시켜 새로운 혹은 더 나은 기술 및 서비스로의 자유로운 변경을 막으며, 더 나아가 이는 산업 내 중심기업으로 하여금 시장지배력을 더욱 강화시켜 자율적인 경쟁을 저해시킨다. 본 고에서는 전환비용이 존재하는 시장에서 소비자 측면에서의 전환비용이 기업간 경쟁에 미치는 영향을 살펴보고, 통신산업내 공정경쟁의 활성화를 위한 정부의 정책방향을 살펴보고자 한다.

Keywords