The Analysis of Patterns and Strategies of Standards Competition in Telecommunications Industry

정보통신산업의 표준화 경쟁의 유형과 전략에 관한 연구

  • 박웅 (한국전자통신연구원 표준연구센터) ;
  • 박종봉 (한국전자통신연구원 표준연구센터) ;
  • 김영태 (한국전자통신연구원 표준연구센터)
  • Published : 2001.05.01

Abstract

Many consumption goods, most notably in network markets including the telecommunications industry, exhibit network externalities. For that reason, standardization is the tore Issue in network markets with powerful positive feedback. firms in the telecommunications industry compete intensively against one another to build on early lead due to w inertia and network externalities. Therefore, a firm's strategies err very important in standards competition. In this paper, we'll examine the patterns of standards competition and cooperation, anti a variety of firms' strategies in the telecommunications industry. And then, we'll examine the trend of the change from standard competition to standard cooperation. After that, we'll suggest the national policies for the preemption.

현대 정보화 사회로의 급속한 진전은 산업활동의 패러다임을 가히 혁명적으로 변화시키고 있고, 이러한 패러다임의 변화 중에서도 정보의 디지털화에 따른 정보통신기술의 네트워크화 현상은 세계 경제의 글로벌화 조류와 함께 단일 네트워크를 실현시켜가고 있다. 세계 단일 네트워크화는 정보통신 기술간의 상호접속성, 상호운용성의 확보를 통해 가능하며, 이는 기술 및 제품간 표준 및 호환이 이루어질 때 가능하다. 더욱이 정보통신산업은 네트워크 외부성과 수요측 규모의 경제로 인하여 표준화 선점을 하면 다른 기술로의 대체가 쉽지 않을 뿐 아니라, 표준화 경쟁의 패배로부터 과도한 위험성이 초래되는 특징을 지닌다. 따라서 기업들은 표준화 선점을 위하여 치열한 경쟁을 벌이고 있으며, 대부분 전략적으로 접근하고 있다. 이에 본 연구는 현재 정보통신산업에 있어서 국제적으로 이루어지고 있는 복잡하고 다이내믹한 표준화 경쟁의 유형과 그에 따른 기업의 전략을 분석하고, 현실 경제에서의 대표적인 사례들을 살펴보고자 한다. 또한 최근 표준화 경쟁에서 표준화 협력으로의 변화동향을 살펴본 후, 표준화 선점을 위한 국가 전략의 필요성이 고조됨에 따라 이를 효율적으로 추진하기 위한 정책방향을 제시해 보고자 한다.

Keywords