기업-소비자간(B2C) 전자상거래에 있어서의 물류적 장애요인에 관한 연구

A Study on Logistics Bottlenecks to Electronic Commerce between Business to Consumer(B2C)

  • 발행 : 2001.02.01

초록

디지털 혁명이 바꾸는 기존의 패러다임 가운데 경제적인 영향력이 가장 큰 부문이 온라인 환경이라고 할 수 있으며, 이런 환경의 면화의 중심에 전자상거래가 존재하고 있다. 전자상거래는 그것의 등장과 발전이 기존의 유통환경을 획기적으로 바꾸는 계기가 되었음은 물론, 활용에 따라서는 경제발전과 사회 전체의 효율성 달성이 수단이 된다. 그러나 전자상거래의 등장과 디지털 경제환경은 산업에 대해 기회와 동시에 위협을 제공하고 있다. 특히 유통활동 가운데 물류와 관련해서는 위협요인으로 작용하고 있다. 본 연구에서 전자상거래와 물류전문가들을 대상으로 실행한 실증분석이 결과 B2C 전자상거래의 물류적 장애요인은 전문화/정보화 요인, 서비스 요인, 수익/비용 요인, 신뢰성 요인, 그리고 제도 및 규제 요인 등으로 지적되었다. 따라서 전자상거래의 특성에 적합한 물류시스템의 확립, 전자상거래 물류에 특화된 전문기업의 필요성, 그리고 법과 제도의 구비가 제기되었다.

Digital revolution is switching existing paradigms such as analogue to digital, off-line to on-line. Electronic commerce is the single most significant element to change the economic and social environments. After the middle of 1990's, electronic commerce have introduced two scenes; dramatic change of the existing distribution surroundings ad noticeable achievement of the economic advance and social efficiency. But, in the same scene, electronic commerce can be a threat to business condition, especially logistics management. In this study, we've done an empirical study to the experts who are in the real field; B2C and TPL(third party logistics). By the result of the study, we found five factors which means logistics bottlenecks to electronic commerce between business to consumer(B2C) as like; specialization and information, service quality and service variety, benefit-cost, reliability, and legal and policy factor.

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