서울시 투자기관에 대한 고객만족도 모델의 적용과 평가The Examination of Applying ACSI (American Customer Satisfaction Index) Model to Some Public Businesses Invested by Seoul Metropolitan Government

  • Published : 2000.11.01

Abstract

Much effort has been made to reliably measure customer satisfaction in the industry. Considering different ways of measuring and indexing satisfaction, the research on customer satisfaction warrants further development. We examined the major customer satisfaction indices along with the prior research stream of satisfaction, focusing on ACSI (American Customer Satisfaction Index). We, then, presented the empirical results of customer satisfaction model, using the data collected toward some public services provided by Seoul Metropolitan Government-owned businesses, which implied the usefulness of ACSI model. Finally, we discussed the study findings and limitations.

고객만족의 중요성과 함께 고객만족도를 측정하여 활용하려는 업계의 노력이 눈에 띈다. 서로 다른 방법으로 측정되고 있는 업계의 고객만족도 조사실태를 감안할 때 고객만족도 조사의 발전은 매우 필요한 이슈일 것이다. 본 고는 업계의 주요 만족도 조사가 어떻게 이루어지는 지를 ACSI (American Customer Satisfaction Index)를 중심으로 간략히 살펴보았으며, 만족도 모델에 바탕이 될 수 있는 고객만족이론을 간략히 검토하였다. 또한 서울시가 투자한 일부 공공기관의 고객을 대상으로 측정한 고객만족과 선행변수와의 관계에 대한 실증분석 결과를 제시한 후, 그 결과와 ACSI 모델을 적용하는 데에 관하여 논의하였다.

Keywords