국민학교 아동의 발음조사

The Investigation of Pronounciation of Primary School Students

  • 발행 : 1972.05.01

초록

사회가 안정되어 감에 따라 질병에 대한 일차적인 치료와 더불어 2차적인 재활과 사회의 복지에 중점을 두고 있다. 우리는 흔히 재활이라고 하면 지체부자유자들에 대한 재활에만 관심을 두고 있으나 그와 못지 않게 언어 장애에 대한 재활도 병행, 발전해야 될 것이다. 이지음 시급한 연구 대상으로 되어있는 "공해"의 한가지로써 "언어 공해" 즉 몇몇의 발음 장애, 언어장애자들로 인해서 많은 수의 어린이들이 발음이 정확하지 못한 경향이 있다. 이에 우리 과에서는 전주시내외에 있는 5개 국민학교 학생 921명에 대한 언어조사를 하여 그 결과를 관찰했다 이 결과는 대단한 것은 못되나 앞으로 우리나라 언어 병리학의 발전에 조금이라도 도움이 되고 어린이들의 언어 공해를 지양하는데 힘이 되기 바라는 바이다.

The development of our social life and standard of living should stimulate our concern not only of primary treatment of disease, but also of rehabilitation and social welfare. We ordinarily understand that rehabilitation is limited to the rehabilitation of bodies, and yet development of a speech rehabilitation program is also neccessary at the same time. One of the pollutions, the "speech pollution" should be given attention, as so many children are pronouncing words incorrectly due to the fact that they are influenced by mass communication and the wrong pronounciation of the adult. We have studies the pronounciation of 921 boys and girls of five primary schools in Chonju City, and this paper is dealing with the method of study, its result, and its casuses. It is hoped that this paper will stimulate further study of speech pathology in Korea and will help eliminate "speech pollution" of the children.

키워드