DOI QR코드

DOI QR Code

The Case Study on the Success Factors of Korean Car Sharing Business

한국 차량공유사업의 성공요인 사례분석

  • Kim, Jiye (Retail CE, Coupang) ;
  • Han, Ingoo (KAIST College of Business)
  • 김지예 (쿠팡 리테일 CE본부) ;
  • 한인구 (KAIST 경영대학)
  • Received : 2020.05.04
  • Accepted : 2020.07.23
  • Published : 2020.09.30

Abstract

This study analyzed key success factors of Korean car-sharing enterprises, Socar and Greencar, and the responsive strategies of Korean car-manufacturing company, Hyundai Motor Group, in the face of emerging sharing economy under the specific economic and regulatory system in Korea. The outcomes of the analysis are as follows. 'Timely market entry' in early startup phase and 'use of external resources' in early growth phase were key success factors common to both Socar and Greencar. However, the differences in the eventual business directions of the two companies also resulted in different key success factors in the expansion phase of their business. For Socar which focused on maintaining its independence and the external growth of B2C business, customer relation marketing and sufficient capital raising were key success factors. For Greencar which became a part of a business group and focused on improving the efficiency of business operations, timely market entry (B2B market) was key success factor. The use of external resources and cooperation with large corporations emerged as key success factors common to both companies in the rapid growth phase. The responsive strategies of the Hyundai Motor Group were collaboration, investment and direct management of DeliveryCar. The short-term goal of the responsive strategy was the operation of test-bed in collaboration with car-sharing company while the mid/long term goal was planning new mobility services by utilizing collected data. Securing opportunities for early market dominance for autonomous car industry was also found to be an important goal.

References

  1. 기승도, 이규성 (2017). 카셰어링 확산의 문제점과 제도개선 방안. KIRI 리포트, (421), 11-21.
  2. 김영배, 하성욱 (2000). 우리나라 벤처기업의 성장단계에 대한 실증조사: 핵심성공요인, 환경특성, 최고경영자 역할과 외부자원 활용. 기술혁신연구, 8(1), 125-153.
  3. 김점산, 박경철, 고진 (2015). 카셰어링의 사회경제적 효과. 경기연구원.
  4. 김형균, 오재환 (2013). 도시재생 소프트전략으로서 공유경제 적용방안. 부산발전연구원.
  5. 백서인 (2017). 세계 주요국의 자율주행차 정책 및 기업전략에 관한 통합적 연구. 지식경영연구, 18(3), 1-35. https://doi.org/10.15813/kmr.2017.18.3.001
  6. 송치승, 노용환, 최은주 (2010). 벤처기업 성장경로에 관한 실증분석과 개선방안. 중소기업연구원, p. 81.
  7. 신민성, 배상훈 (2012). 이동수요 대응형 클라우드 교통시스템 공유차량 대여소 입지선정. 대한교통학회지, 30(2), 29-42. https://doi.org/10.7470/jkst.2012.30.2.029
  8. 오하연 (2016). 공유경제 시장 형성과 쇠퇴의 동학에 관한 연구: 한국 라이드쉐어링 시장을 중심으로. 석사학위논문, 고려대학교 대학원, 서울.
  9. 이경민, 배채윤, 정남호 (2018). 4차 산업혁명 시대의 공유경제 생태계 정책 제안: 우버 사례를 중심으로. 지식경영연구, 19(1), 175-202. https://doi.org/10.15813/kmr.2018.19.1.010
  10. 이승훈 (2016). 카셰어링(Car-sharing) 연구 동향: 국내 학위 논문과 주요 학술지를 중심으로. 지리학논총, (61-62), 3-17.
  11. 장원재, 박준석, 김동준 (2008). 자동차 공동이용(Car-Sharing) 시스템 도입 방안 연구. 한국교통연구원.
  12. 장원재, 김동준, 박준석 (2009). 업무중심형 자동차 공동이용(Business Car-Sharing) 시스템 도입의 잠재효과 분석. 교통연구, 16(1), 45-60.
  13. 전종근, 이태민, 정수연, 박철 (2017). 카셰어링 이용의도 결정요인에 관한 연구: 소비자혁신성의 조절효과. 마케팅관리연구, 22(2), 49-66.
  14. 정건섭, 조경복, 김성우 (2015). 공유경제 실현을 위한 카쉐어링 이용성과 요인 분석에 대한 연구. 한국비교정부학보, 19(3), 105-124.
  15. Churchill, N. C., & Lewis, V. (1983). The five stages of small business growth. Harvard Business Review, March-June, 30-50.
  16. Botsman, R., & Rogers, R. (2010). What's mine is yours. In The rise of collaborative consumption. New York, Harper Collins.
  17. Gansky, L. (2010). The mesh: Why the future of business is sharing. Portfolio Penguin, New York.
  18. Kazanjian, R. (1988). Relation of dominant problems to stage of growth in technology-based new ventures. Academy of Management Journal, 31(2), 257-279. https://doi.org/10.2307/256548
  19. Lessig, L. (2008a). Two economies: Commercial and sharing. In Remix: Making art and commerce thrive in the hybrid economy (pp. 117-224). London: Penguin.
  20. Lessig, L. (2008b). Hybrid economies. In Remix: Making art and commerce thrive in the hybrid economy (pp. 117-224). London: Penguin.
  21. 국가법령정보센터 (2013). 서울특별시 공유(共有) 촉진 조례 시행규칙. http://www.law.go.kr/ordinInfoP.do?ordinSeq=553980
  22. 권복기 (2007, 11월 6일). 차 한대로 여섯 집이...성미산 마을의 '카셰어링'. 한겨례, http://www.hani.co.kr/arti/society/society_general/248310.html
  23. 권용주 (2018, 1월 9일). [CES]토요타, "e-팔레트는 만능 이동수단". 한국경제, https://www.hankyung.com/car/article/2018010995982
  24. 그린카 공식블로그 (2020). https://blog.naver.com/greencar_co
  25. 그린카 홈페이지 (2020). https://greencar.co.kr/
  26. 김기성 (2009, 10월 7일). 월 30만원 절약효과...'카셰어링'을 아시나요. 한겨례, http://www.hani.co.kr/arti/area/area_general/380780.html
  27. 딜카 공식블로그 (2020). https://blog.naver.com/deliverycar
  28. 딜카 홈페이지 (2020). https://www.deliverycar.co.kr
  29. 박기태 (2015, 5월 12일). 그린카, 업계 최초 車 대리점서 카셰어링 서비스 제공. 뉴데일리, http://biz.newdaily.co.kr/news/article.html?no=10073735
  30. 박주연 (2018, 1월 8일). 현대차 '오픈 이노베이션' 글로벌 5대 거점 연내 구축. 뉴시스, http://www.newsis.com/view/?id=NISX20180108_0000196670
  31. 박지은 (2017, 9월 20일). [4대기업, 생존법을 찾아라-현대자동차中] 전략기술본부, 외부에서 답을 찾다. 아시아투데이, https://www.asiatoday.co.kr/view.php?key=20170919010009174
  32. 신계영 (2017, 1월 10일). 폭스바겐, 모빌리티 서비스 회사 '모이아(MOIA)' 출범. be SUCCESS, https://besuccess.com/2017/01
  33. 쏘카 공식블로그 (2020). http://blog.socar.kr/
  34. 쏘카 홈페이지 (2020). http://socar.co.kr/
  35. 안혜원 (2016, 10월 31일). 볼트.아이오닉...카셰어링과 손잡는 친환경차. 뉴스래빗, http://newslabit.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid=201610317424g
  36. 윤정훈 (2017, 6월 19일). 한국GM.그린카 공동 마케팅 '윈윈'...5月 스파크 카셰어링 2만명 돌파 '역대 최다'. 아주경제, http://www.ajunews.com/view/20170619100223345
  37. 조슬기나 (2019, 2월 1일). 택시업계 반발에...결국 바르셀로나 사업 접는 우버. 아시아경제, https://www.asiae.co.kr/article/2019020108275897704
  38. 포콜라레 한국 본부 (2017). 공유의 경제의 출현. http://www.focolare.or.kr/EC/ec_inizio.htm
  39. 표영태 (2018, 1월 11일). 국내 자동차산업 "장기적으로 위기". 중앙일보, http://www.koreadaily.com/news/read.asp?art_id=5942271
  40. 현대자동차 (2018, 1월 11일). 그랩과 함께 공유경제를 움켜쥔다 [보도자료]. 영현대, http://young.hyundai.com/hyundai/news/detail.do?seq=6246