DOI QR코드

DOI QR Code

Service Model Development for Art Education Platform

예술교육 매칭 플랫폼 구축을 위한 서비스 모델 개발

  • 서현주 (이화여자대학교 경영대학) ;
  • 김진아 (호서대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김연정 (이화여자대학교 경영대학) ;
  • 문남미 (호서대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 김효근 (이화여자대학교 경영대학)
  • Received : 2019.08.24
  • Accepted : 2019.09.10
  • Published : 2019.09.30

Abstract

Purpose The purpose of this study is to identify the needs of art education suppliers and consumers and develop service models for an art education platform. In order to overcome the limitations of existing services limited to instructor-student customizing functions, our services take into account comprehensive relationships among various stakeholders and activities that constitute the art ecosystem Design/methodology/approach We reviewed the relevant reference and conducted interviews and surveys with stakeholders of art education market, so that identified the demand and functional priorities. Findings We identified the demand and functional priorities for customizing to as to develop major service models(i.e. service models for lessons, cubes, and businesses) for the art education platform.

Keywords

Art Education;Art Education Platform;Customization;Service Models;Platform Service Models

Acknowledgement

Supported by : 한국콘텐츠진흥원

References

  1. 김효근, 서현주, 방현정, 이경은, 탁희주, "경영은 예술인가?: 경영예술, 경영에 대한 과학-예술 관점," 경영정보분야 하계통합학술대회 자료집, 2019. 5. 24-25.
  2. 공영빈, 김정숙, 텍스트 마이닝을 이용한 한국 직장인의 주52시간 근무제 도입에 대한 파급효과 분석. Proceedings of KIIT Conference, 2018, pp. 95-96.
  3. 문화체육관광부, 문화예술교육의 생태계적 패러다임 연구, 2007.
  4. 문화체육관광부, 문화예술교육 종합계획, 2018.
  5. 배은희, 박상옥, "30대 직장인의 삶과 학습요구," 평생교육학연구, Vol. 25, No. 2, 2019, pp. 61-98.
  6. 백종운, "프리랜서 강사매칭 솔루션과 강사플랫폼 사업계획서," 호서대학교 글로벌 창업대학원 석사학위논문, 2015.
  7. 벤처스퀘어, "'교육+매칭'스타트업 마피아 프로젝트," 2019. 1. 3 (https://www.venturesquare.net/772827)
  8. 서비스마케팅학회. 온라인 오픈플랫폼에서의 생산자와 이용자 사이의 매칭에 관한 연구. 2017년 서비스마케팅학회 춘계학술대회 자료집, 2017, pp. 1-19.
  9. 사혜지, 이철원, 김민정, 액티브 시니어 여성들의 여가만족, 스트레스 관련 성장 및 행복감의 관계. 한국체육학회지, 제57권, 제1호, 2018, pp. 369-378.
  10. 이건표, 이정주, 서종환, 김소미, "교수학습 사이트 서비스 개선을 위한 사용자 경험 관찰 프로세스에 관한 연구," 한국HCI학회 학술대회, 2006, pp. 1874-1879.
  11. 이민석, 이지열, 사혜지, 시니어 대상 여가이벤트 참여 액티브 시니어의 여가촉진, 레크리에이션 전문화 및 생활만족의 관계 분석. 한국사회체육학회지, 제77권, 2019, 449-459.
  12. 이혜린, 배현진, 이상우, "온라인 쇼핑 플랫폼 및 간편결제서비스 선택 시 판매자가 고려하는 요인에 대한 실증적 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제5호, 2019, pp. 443-454. https://doi.org/10.5392/jkca.2019.19.05.443
  13. 이환우, 이새롬, 정경철, "채용 전형에서 인공지능 기술 도입이 입사 지원의도에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제28권, 제2호, 2019, pp. 25-52.
  14. 정오, 구철모, "배달앱에 대한 지각된 가치와 제공하는 정보의 품질이 지속적 이용의도에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제27권 제4호, 2018, pp. 129-147.
  15. 한국경제(2019), "토익 취약유형 '맞춤 처방'..."AI가 교육 시스템 바꾼다," 2019. 4. 16.(https://www.hankyung.com/society/article/2019041613981)
  16. 한국문화예술위원회, 문예연감, 2018.
  17. Bailey, J. E., and Pearson, S. W., "Development of a Tool for Measuring and Analyzing Computer User Satisfaction," Management Science, Vol. 29, No. 5, 1983, pp. 530-545. https://doi.org/10.1287/mnsc.29.5.530
  18. Bhattacherjee, A., "Understanding Information Systems Continuance: An Expectation Confirmation Model," MIS Quarterly, 2001, pp. 351-370.
  19. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, 1989, pp. 319-340.
  20. Hall, M. A., Zheng, B., Dugan, E., Camacho, F., Kidd, K. E., Mishra, A., and Balkrishnan, R., "Measuring patients' trust in their primary care providers," Medical Care Research and Review, Vo, 59, No. 3, 2002, pp. 293-318. https://doi.org/10.1177/1077558702059003004
  21. Hennig-Thurau, T., Gwinner, K.P., Walsh, G., Gremler, D.D., "Electronic Word-of Mouth via Consumer-Opinion Platforms: What Motivates Consumers to Articulate Themselves on the Internet?," Journal of Interaction Marketing, Vol. 18, No. 1, 2004, pp. 38-52. https://doi.org/10.1002/dir.10073
  22. Hu, J-H., Hu, H-F., and Xiao, F., "Examining the Mediating Roles of Cognitive Load and Performance Outcomes in User Satisfaction with a Website: A Field Quasi-Experiment," MIS Quarterly, Vol. 41, Issue 3, 2017, pp. 975-A11. https://doi.org/10.25300/MISQ/2017/41.3.14
  23. Kohler, T., Fueller, J., Matzler, K., and Stieger, D., "Co-Creation in Virtual Worlds: The Design of the User Experience," MIS Quarterly Vol. 35 No. 3, 2011.
  24. Madhok, A. and Tallman, S. B., "Resources, Transactions and Rents: Managing Value through Interfirm Collaborative Relationships," Organization Science, Vol. 9, No. 3, 1998, pp. 326-339. https://doi.org/10.1287/orsc.9.3.326
  25. Moorman, C., Zaltman, G., and Deshpande, R., "Relationships between Providers and Users of Market Research: The Dynamics of Trust within and between Organizations," Journal of Marketing Research, Vol. 29, No. 3, 1992, pp. 314-328. https://doi.org/10.1177/002224379202900303
  26. Nadkarn, S., and Gupta, R., "A Task-Based Model of Perceived Web Site Complexity," MIS Quarterly, Vol. 31, No. 3, 2007, pp. 501-524. https://doi.org/10.2307/25148805
  27. Nissley, N., "Arts Based Learning at Work: Economic Downturns, Innovation Upturns, and the Eminent Practicality of Arts in Business," Journal of Business Strategy, Vol. 31, No. 4, 2010, pp. 8-20. https://doi.org/10.1108/02756661011055140
  28. Paas, F., Renkl, A., and Sweller, J., "Cognitive Load Theory and Instructional Design: Recent Developments," Educational Psychologist, Vol. 18, No. 1, 2003, pp. 1-4.
  29. Turel, O., Serenko, A., and Bontis, N,. "User Acceptance of Wireless Short Messaging Services: Deconstructing Perceived Value," Information & Management, Vol. 44, No. 1, 2007, pp. 63-73. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.10.005
  30. Yan, H., Chang, E-C., Chou, T-J., and Tang, X., "The Over Categorization Effect: How the Number of Categorizations Influences Shoppers' Perceptions of Variety and Satisfaction," Journal of Business Research, Vol. 68, No. 3, 2015, pp. 631-638. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.08.008
  31. 아트허브(https://www.arthub.co.kr)
  32. 레슨올(http://www.lessonall.com)
  33. 숨고(http://soomgo.com)
  34. 커넥츠튜터(http://tutor.conects.com)
  35. 클래스101(http://class101.net)
  36. IT조선, "교육매칭 플랫폼 '자란다' 31억 투자유치," 2019. 6. 12 (http://it.chosun.com/site/data/html_dir/2019/06/12/2019061201151.html)